اولین دور گفتگوها در مورد خروج نیروهای امریکا از عراق برگزار شد

مقامات عراق و امریکا امروز اولین دور گفتگوها درباره آینده نیروهای ائتلاف به رهبری امریکا در این کشور در مورد تعیین جدول زمانی برای کاهش حضور این نیروها در عراق را برگزار کردند.

روابط عمومی دفتر نخست‌وزیری عراق، ظهر امروز (شنبه)، از آغاز گفتگوهای دوجانبه بغداد و واشنگتن برای پایان دادن به مأموریت ائتلاف در عراق خبر داد.

عراق امیدوار است که این مذاکرت منجر به تعیین جدولی زمانی برای کاهش حضور این نیروهای در کشورش شود.

وزارت خارجه عراق، عصر چهارشنبه هفته گذشته، با صدرو بیانیه‌ای از توافق با دولت امریکا در پی مذاکرات شش‌ماهه با این کشور برای کاهش تدریجی نیروهای ائتلاف موسوم به ضدداعش خبر داد و گفت که طبق این توافق مأموریت “مبارزه با داعش” که این ائتلاف برای خود تعریف کرده است، به پایان می‌رسد.

تقریبا ۲۵۰۰ نیروی امریکایی همچنان در عراق مستقر هستند. این نیروها بخشی از ائتلاف بین المللی مقابله با گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) است که در سال ۲۰۱۴ تشکیل شد. سالی که این گروه توانست مناطقی از عراق و سوریه را به تصرف خود درآورد.

اما از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس در ماه اکتبر سال گذشته، نیروهای ائتلاف به رهبری امریکا در عراق و سوریه با حملات مکرر گروه های نظامی مخالف امریکا مواجه شده‌اند که این باعث انجام حملاتی تلافی جویانه از سوی امریکا شد و عراق این حملات را «تجاوز» به خاک کشورش خوانده است.

گفتنی است با وجود چند دور مذاکره راهبردی میان بغداد و واشنگتن برای پایان دادن به حضور نظامی امریکا در عراق، امریکا هنوز با نقض این مصوبه در خاک عراق حضور دارد. هرچند که مقامات مسئول عراقی از آغاز روند خروج نظامیان امریکایی خبر داده‌اند و گاهی خبر عقب‌نشینی چندین یگان رزمی امریکا رسانه‌ای می‌شود.

 

مطالب مرتبط