تشدید حملات رژیم اسرائیل، بیش از 130 کشته دریک شب

در حالی که درگیری‌های شدید هوایی و زمینی در شهر خان‌یونس در جنوب غزه ادامه دارد و مقامات صحی از  انتقال بیش از 130 جسد در طول یک شب به شفاخانه ای در غزه خبر دادند؛ پزشکان بدون مرز می گویند که خدمات صحی در غزه فرو پاشیده است.

بمباران‌های سنگین در نزدیکی بزرگترین شفاخانه غزه گزارش شده است، جایی که پنج هزار آواره در آن پناه گرفته‌اند. مقامات صحی حماس گفتند که بیش از صد و سی جسد در طول شب به این شفاخانه منتقل شد.

مؤسسه خیریه پزشکان بدون مرز گفته است که این منطقه با خیل عظیم مجروحان و افراد آسیب‌دیده روبرو است، خدمات صحی در غزه فرو پاشیده و تنها تعداد کمی از تجهیزات باقیمانده است.

بر اساس گزارش برنامه جهانی غذا، از هر ۱۰ نفر در غزه، ۹ نفر با یک وعده غذایی در روز زندگی می‌کنند. تمام کمک‌ها به این منطقه مشمول بازرسی‌های سخت‌گیرانه اسرائیل است که می‌گوید نمی‌خواهد چیزی وارد غزه شود که به نفع حماس باشد.

وضعیت در داخل غزه بسیار وخیم است. حداقل یک میلیون و هفتصد هزار نفر آواره شده‌اند، در روزهای اخیر بارش باران‌های سیل‌آسا شرایط آوارگان را بدتر کرده است.

سیستم صحت و درمان غزه به زانو در آمده است و امکانات باقیمانده از عهده تعداد زیاد مجروحان و بیماران این منطقه بر نمی‌‌آید.

با وجود شرایط وخیم صحی در غزه بریتانیا، استرالیا، ایتالیا و کانادا کمک مالی خود را به آژانس پناهندگان فلسطینی سازمان‌ملل (اونروا) به حالت تعلیق درآوردند.

این اقدام پس آن صورت گرفت که روز گذشته این نهاد وابسته به سازمان ملل اعلام کرد که چندین نفر از کارکنانش را به ظن همکاری با حماس اخراج کرده است.

اسرائیل تعدادی از کارکنان «اونروا» را متهم کرده که در حملات حماس در هفتم اکتبر با این گروه همکاری کردند.

وزارت خارجه امریکا یکی دیگر از تامین کنندگان مالی این نهاد هم روز گذشته کمک‌هایش را به این نهاد به حالت تعلیق درآورد.

فیلیپه لازارینی، رئیس آژانس پناهندگان فلسطینی سازمان ملل گفته است که تحقیقات کامل در مورد این اتهامات در حال انجام است و هر کارمندی که در «اقدامات تروریستی» دست داشته باشد، باید پاسخگو باشد.

در واکنش به تعلیق کمک‌ها به آژانس پناهندگان فلسطینی سازمان‌ملل، حسین الشیخ، وزیر امور غیرنظامی تشکیلات خودگردان فلسطینی، گفت که تصمیم برخی کشورها برای توقف حمایت از این آژانس حیاتی سازمان ملل متحد«مخاطرات زیادی در زمینه امدادهای بشردوستانه به دنبال دارد».

آقای الشیخ از کشورهای کمک‌کننده غربی خواست فورا تصمیم خود را در این مورد لغو کنند و افزود: ما به حداکثر حمایت از این سازمان بین‌المللی نیاز داریم.

دفتر مطبوعاتی حماس هم در پستی در شبکه اجتماعی تلگرام اعلام کرد که این گروه از سازمان‌ملل و سازمان‌های بین‌المللی خواسته است که تسلیم تهدیدها و باج‌گیری‌های اسرائیل نشوند.

در همین حال دیوان بین المللی دادگستری لاهه هم دیروز با تاکید بر اوضاع وخیم غزه و از دست رفتن جان هزاران غیرنظامی در حملات اعلام کرد که اسرائیل باید تمام توانش را برای جلوگیری از نسل‌کشی در غزه به کارگیرد، امکان ورود هر چه سریع تر کمک‌های ضروری به این منطقه را فراهم کند و از تحریک مستقیم به نسل کشی در جریان این جنگ، جلوگیری و محرکین آن را مجازات کند.

مطالب مرتبط