گوترش خواهان ادامه کمک به سازمان ملل برای امدادرسانی به مردم غزه شد

آنتونیو گوترش؛ دبیرکل سازمان ملل متحد خواهان ادامه کمک‌ کشورها به نمایندگی این سازمان در غزه به منظور امدادرسانی به آوارگان فلسطینی شد. به تازگی چند کشور غربی متحد اسراییل به بهانه ارتباط با حماس، کمک مالی به نمایندگی سازمان ملل در فلسطین را قطع کرده‌اند.

آنتونیو گوترش؛ دبیرکل سازمان ملل متحد، امروز یک‌شنبه، ۸ دلو، از کشورها خواست که کمک‌های مالی خود به آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (آنروا) را ادامه دهند.

آقای گوترش این درخواست را امروز پس از تعلیق کمک‌های مالی ۹ کشور عمدتا غربی متحد اسراییل به این نهاد سازمان ملل متحد مطرح کرده است.

امریکا، بریتانیا، آلمان، هالند، سویس، فنلند، استرالیا و کانادا پس از ادعای رژیم اسراییل مبنی بر دست داشتن شماری از کارمندان آنروا در حملات هفتم اکتوبر حماس بر شهرهای اسرائیل، کمک‌های خود به این نهاد را به حالت تعلیق درآوردند.

دبیرکل سازمان ملل متحد گفته است که نگرانی این کشورها را درک می‌کند و خودش نیز از این اتهامات شوکه شده است.

او اما از این کشورها خواسته است که دست‌کم تداوم فعالیت آنروا در غزه را تضمین کنند.

آقای گوترش گفته است هر کارمند سازمان ملل که در «اقدامات تروریستی» دخیل باشد، پاسخگو خواهد بود، از جمله از طریق پیگرد کیفری.

دبیرکل سازمان ملل متحد گفته است که از جمله ۱۲ کارمند متهم آنروا، ۹ نفر اخراج شده‌اند، مرگ یک نفر تأیید شده است و هویت دو نفر دیگر در حال روشن شدن است.

او اما تأکید کرده است که ده‌ها هزار مرد و زنی که برای آنروا در سخت‌ترین شرایط کار می‌کنند نباید مجازات شوند.

دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین از کشورها خواسته است که نیازهای شدید «مردم ناامید» در غزه را مد نظر گیرند.

پس از ادعای رژیم اسراییل، آژانس کاریابی و امدادرسانی سازمان ملل متحد اعلام کرده که ارتباط خود را با کارمندان متهم قطع کرده، ۹ نفر را اخراج کرده و تحقیقات در این زمینه جریان دارد.

این نهاد اما تعلیق کمک‌های کشورها را «غیرمسئولانه» خوانده است.

فلیپ لازارینی؛ رییس آنروا گفته: «تحریم یک آژانس و کل جامعه‌ای که به آن خدمات ارائه می‌کند، به‌دلیل اتهامات جنایت‌کارانه علیه برخی افراد، به‌ویژه در زمان جنگ، آوارگی و بحران‌های سیاسی در منطقه، بسیار غیرمسئولانه است.»

او از کشورها خواسته است که در مورد تعلیق کمک‌های‌شان تجدید نظر کنند و افزوده است که «زندگی مردم غزه و ثبات منطقه» به این کمک‌ها بستگی دارد.

این در حالی است که رژیم اسراییل بالاترین تلفات تاریخ سازمان ملل را بر کارمندان این سازمان در غزه تحمیل کرده است؛ اما هیچ کشوری از جمله کشورهایی که کمک به آنروا را متوقف کرده‌اند رژیم اسراییل را متهم به ارتکاب جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت نکرده است.

مطالب مرتبط