جعل مجوز پرواز؛ خلبانان هواپیمای سقوط کرده در بدخشان از حق پرواز محروم شدند

حدود ۱۰ روز پس از سقوط هواپیمای روسی فالکون ۱۰ در کوه‌های بدخشان، رسانه‌های روسیه گزارش داده‌اند که خلبانان این هواپیما مجوزهای خلبانی‌شان را جعل کرده‌ بودند و به همین دلیل از حق پرواز محروم شدند.

روزنامه روسی ایزوستا امروز دوشنبه، ۹ دلو، به نقل از منابع خود در آژانس حمل‌ونقل هوایی این کشور گزارش داده است که گواهی‌نامه‌های خلبانی دیمیتری بلیاکوف و آرکادی گراچف؛ خلبانان هواپیمای واژگون شده در بدخشان افغانستان به‌دلیل ارائه اطلاعات نادرست به این آژانس لغو شده است.

منابعی در وزارت حمل‌ونقل هوایی روسیه به این نشریه گفته‌اند که هر دو خلبان مدارکی را جعل کرده‌اند که نشان می‌دهد آنان هدایت فالکون ۱۰ را در مرکز آموزشی بین‌المللی ایمنی پرواز ایالات متحده آموزش دیده‌اند.

از سوی دیگر، این وزارت گفته است که بررسی‌های آنان ثابت می‌کند که این هواپیما پیش از پرواز مورد بررسی فنی قرار نگرفته بود و خلبانان به‌طور غیرقانونی گواهی صلاحیت پرواز این نوع از هواپیما را دریافت کرده بودند.

این در حالی است که هواپیمای فالکون ۱۰ روسیه با شش سرنشین روز یک‌شنبه، ۱ دلو، در کوه‌های ولسوالی کوف‌آب بدخشان سقوط کرد.

در آن رویداد هوایی، دو شهروند روسیه، یک کارآفرین اهل ولگودنسک و همسرش جان باختند و طالبان باقی سرنشینان را پس از یک شبانه‌روز پیدا و به کابل منتقل کردند.

خلبانان روسیه که چند روز پیش به مسکو رفتند، گفتند که هواپیمای‌شان سقوط نکرده است، بلکه بر فراز یک کوه فرود اضطراری داشته‌اند.

این هواپیما پروازش را از تایلند آغاز کرده بود و از طریق هند، افغانستان و ازبکستان عازم روسیه بود.

مطالب مرتبط