وزیر عدلیه طالبان: انتقاد علما علیه حکومت به معنای تخریب نظام است

عبدالحکیم شرعی، وزیر عدلیه طالبان به علمایی که انتقادهایی را علیه این حکومت این گروه بیان می‌کنند هشدار داد که این کار آن‌ها به معنای «تخریب نظام» است.

آقای شرعی که در یک مراسم فارغ‌التحصیلی دانشجویان در کابل صحبت می‌کرد، گفته است که عالمان دین قبل از مطرح کردن هر نوع انتقاد علیه حکومت طالبان با رهبران مذهبی گفتگو کنند.

او افزود: «شیخ صاحب (رهبر طالبان) از شریعت انحراف نمی‌کند، او به شریعت صد در صد پایبند است و اگر به دلایل شرعی یک کار مثبت پیشنهاد کنید و با ایشان مشوره کنید، شيخ صاحب از آن کار نمی‌گذارد».

در طی بیش از دو سال گذشته که طالبان به قدرت بازگشتند، شماری از روحانیان در افغانستان از جمله برخی اعضای طالبان، از سیاست‌های حاکمیت طالبان در رابطه به مسایل مختلف از جمله محرومیت زنان ودختران از ادامه تحصیل و کار انتقادهای تندی مطرح می‌کنند.

حدود دو هفته قبل نیز هبت الله آخوند زاده، رهبر طالبان در یک پیام صوتی خطاب به مسئولان طالبان و علما گفت که از اظهار علنی «عیب‌های بزرگان و امارت (حکومت طالبان)» خودداری کنند.

پیش از این برخی علما و متنفذ قومی از رهبری طالبان خواستند که اجازه تحصیل به دختران و زنان داده شود.

این علما در نشستی با مقامات طالبان گفتند: «باید بر آموزش اسلامی و مدرن تمرکز کند و دروازه مکاتب و دانشگاه‌ها برای تحصیل دختران و خواهران باز شوند».

منع تحصیل دختران بالاتر از صنف شش از جمله اقدامات طالبان است که نه تنها جامعه جهانی، نهاد های مدنی و مقامات حکومت پیشین که حتی برخی علما و مقامات طالبان نیز با آن مخالف هستند .

پیش از این هم سراج الدین حقانی سرپرست وزارت امور داخله حکومت طالبان که یکی از مقامات ارشد و قدرتمند طالبان است، وضعیت کنونی را غیرپذیرفتنی خوانده و خواستار اصلاحات شده بود.

همچنین محمد عباس ستانکزی، معین وزارت خارجه طالبان بارها از وضع ممنوعیت بر آموزش دختران از سوی رهبری طالبان انتقاد کرده و گفته بود که آموزش بر مرد و زن از نگاه اسلام فرض است.

مطالب مرتبط