کشته شدن سه نظامی امریکایی؛ بلینکن: پاسخ می‌دهیم؛ اما به دنبال جنگ نیستیم

حمله پهپادی مرگبار به یک پایگاه نیروهای امریکایی در نزدیکی مرز اردن با سوریه کاخ‌ سفید و کنگره امریکا را برآشفته کرده و جو بایدن؛ رییس جمهور و وزارت خارجه او را تحت فشاری بی‌سابقه گذاشته است به طوری که آنتونی بلینکن؛ وزیر خارجه این کشور بحران در خاورمیانه را طی ۵۰ سال گذشته «بی‌سابقه» دانسته و گفته است که پاسخ واشنگتن به این حمله قوی‌تر از گذشته خواهد بود؛ اما تأکید کرده که کشورش به دنبال جنگ با ایران نیست.

آنتونی بلینکن؛ وزیر خارجه امریکا در واکنش به حمله‌های پهپادی اخیر به نیروهای این کشور در مرز سوریه و اردن که منجر به کشته شدن ۳ سرباز امریکایی شد، روز دوشنبه، ۹ دلو، در کنفرانس خبری مشترک با دبیرکل ناتو حضور یافته بود گفت که از نظر او بحران و تنش کنونی در خاورمیانه قابل قیاس و بلکه حادتر از ۱۹۷۳ است.

اشاره وزیر خارجه امریکا به جنگ اعراب با اسراییل در سال ۱۹۷۳ بود که از آن به نام «یوم کیپور» هم یاد می‌شود.

آقای بلینکن در این کنفرانس خبری گفت: «با همه آنهایی هستیم که به دنبال سودبردن از درگیری‌ها در خاورمیانه هستند، این کار را نکنید. همان‌طور که رئیس‌ جمهوری کاملا واضح و صریح گفتند، پاسخ ما به آنان که مسئول هرگونه حمله و خشونتی علیه نیروهای ما باشند، قاطع خواهد بود… زمان و مکان این پاسخ را ما انتخاب خواهیم کرد».

ایران هرگونه ارتباط با این حمله پهپادی که به کشته شدن ۳ نظامی امریکایی و مجروح شدن ده‌ها نیروی دیگر این کشور شد را رد کرده است.

وزیر خارجه امریکا در بخش دیگری از این کنفرانس خبری مشترک با ینس استولتنبرگ؛ دبیر کل ناتو، افزود: «نمی‌خواهم جلوتر از رییس‌ جمهوری در این باره سخن بگویم و یا جزییات را باز کنم؛ اما پاسخ ما چندلایه، در چند مرحله و ممکن است در طول زمان پایدار و مستمر باشد».

در همین حال، با اعلام اسامی و تصاویر سه سرباز کشته شده امریکایی در جریان این حمله، فشار جناح سیاسی مخالف دولت در امریکا، روز دوشنبه باز هم افزایش یافت و چند چهره سرشناس حزب جمهوری‌خواه این کشور صراحتا خواستار اقدام قاطع علیه ایران شده‌اند.

در همین حال، عصر دوشنبه یک مقام امریکایی به شبکه خبری سی‌بی‌اس گفت که پهپاد مورد استفاده قرار گرفته در حمله به پایگاه امریکایی در اردن به نظر ساخت ایران است.

این مقام امریکایی مدعی شده که پهپاد مورد استفاده در این حمله از نوع شاهد است که از پهپادهای انتحاری است که ایران به روسیه هم داده است.

گروه مقاومت اسلامی عراق مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته؛ اما ایران می‌گوید هیچ نقشی در تصمیم‌گیری‌های این گروه‌های شبه نظامی ندارد.

در جریان این حمله ۳ نظامی امریکایی کشته و حدود ۴۰ نیروی دیگر مجروح شدند.

اکنون بعد از یک روز، مقام‌ها می‌گویند احتمالا نظامیان مستقر در پایگاه ۲۲ پهپاد مهاجم را با پهپاد خودی که در حال بازگشت از ماموریت بوده «اشتباه» گرفته‌اند و احتمالا به همین علت اقدام تدافعی در مقابل این حمله نکرده‌اند.

روزنامه وال استریت ژورنال چاپ امریکا به نقل از مقام‌های این کشور گزارش داد که ایالات متحده نتوانسته پهپاد مهاجم دشمن را از پهپاد خودی تشخیص دهد.

این روزنامه گفته که پهپاد مهاجم زمانی که پایگاه امریکایی نزدیک شده بود، یک پهپاد امریکایی هم در حال بازگشت به پایگاه بود و این وضعیت باعث «سردرگمی» و خطا در شناسایی و متوقف کردن پهپاد مهاجم شده است.

مطالب مرتبط