شاهین با کاردار سفارت بریتانیا دیدار کرد

سهیل شاهین؛ رییس دفتر سیاسی طالبان در دوحه از دیدارش با کاردار سفارت بریتانیا در افغانستان خبر داده است. بررسی نشست آینده سازمان ملل برای افغانستان از محورهای این دیدار بوده است.

سهیل شاهین؛ رییس دفتر سیاسی طالبان در دوحه، دوشنبه‌شب، ۹ دلو از دیدارش با کاردار سفارت بریتانیا در افغانستان خبر داد.

آقای شاهین گفته: «من آقای رابرت چترتون دکسون؛ کاردار سفارت بریتانیا را به افغانستان ملاقات کردم و موضوعات مختلفی از جمله روابط دوجانبه را مورد بحث قرار دادم و همچنین در مورد نشست نمایندگان ویژه برای افغانستان که قرار است در ۱۸ – ۱۹ فبروری در دوحه برگزار شود، بحث کردیم.»

این در حالی است که قرار است در اواسط ماه جنوری نشستی به ابتکار و میزبانی سازمان ملل در دوحه در مورد افغانستان برگزار شود.

این نشست از سوی دبیرکل سازمان ملل متحد در دوحه قطر در تاریخ ۱۸ و ۱۹ ماه فبروری برگزار می‌شود.

استفان دوجاریک؛ سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، گفته است که نمایندگان زنان افغان و جامعه مدنی افغانستان نیز در این نشست دو روزه شرکت خواهند کرد.

در دور قبلی نشست دوحه که حدود ۸ ماه پیش برگزار شد نمایندگان زنان افغانستان حضور نداشتند.

مقام‌های طالبان نیز گفته‌اند که از آن‌ها در دومین نشست دوحه دعوت شده است. سازمان ملل متحد در دور اول این نشست از نماینده طالبان دعوت نکرده بود؛ اگرچه وزیر خارجه طالبان به دوحه رفته و جلساتی با نمایندگان کشورها داشت.

مهم‌ترین آجندای نشست دوحه گفتگو درباره پیشنهادهای فریدون سینیرلی اوغلو؛ دیپلمات پیشین اهل ترکیه است.

آقای سینیرلی اوغلو چند ماه پیش از سوی دبیرکل سازمان ملل متحد به عنوان ارزیاب مستقل این سازمان برای افغانستان منصوب شد و بعدا در گزارش مفصلی از وضعیت افغانستان ضرورت آشتی ملی در این کشور را مطرح کرد.

در بخشی از این گزارش آقای اوغلو، به تعامل و «عادی‌سازی» روابط با حکومت طالبان پرداخته شده است.

در ۲۹ دسامبر، شورای امنیت سازمان ملل متحد براساس توصیه‌های آقای سینیرلی‌ اوغلو، قطعنامه ۲۷۲۱ را در مورد چگونگی تعامل با حکومت طالبان تصویب کرد.

در این قطعنامه از دبیرکل سازمان ملل متحد خواسته شد تا نماینده ویژه‌ای را «برای تنظیم دیپلماسی با حکومت طالبان» تعیین کند.

این قطعنامه بر ایجاد نقشه راه برای ادغام کامل افغانستان در جامعه بین المللی و یک مکانیسم نظارتی برای پیروی از توصیه‌های کرده است.

این در حالی است که اخیرا شماری از چهره‌های سیاسی افغانستان در تبعید در تازه‌ترین موضع‌ خود در نشستی در لندن با لحن شدیدی بر «مبارزه» به هرشکلی با حکومت طالبان تاکید کردند.

احمد مسعود؛ رهبر «جبهه مقاومت ملی» گفت که دنیا انتظار دارد که مردم افغانستان در مقابل طالبان «به هر شکلی» مبارزه کنند.

او از طریق ویدیویی در نشستی به مناسبت سالگرد کشته شدن فرمانده خیرخواه اندرابی در دانشگاه وست‌مینستر لندن صحبت می‌کرد، گفت: «به هر شکلی که شود چه در خیابان، چه در کوهپایه‌ها، چه مجازی و چه سیاسی و به شکل نظامی و اشکال مختلف باید اعتراض، مبارزه و مقاومت خود را برای تغییر اعلان کنیم.»

خیرمحمد خیرخواه اندرابی؛ فرمانده ارشد جبهه مقاومت در ۲۶ دسامبر سال ۲۰۲۲ پس از نبرد شدید و طولانی با نیروهای طالبان در منطقه تغانک ولسوالی پل‌حصار اندراب کشته شد.

آقای مسعود در آن نشست گفت: «از باورها و آجنداهای کوچک شخصی بیرون بیاییم. ما به یک ابرساختار کلانی به نام افغانستان با تمام باورهای متفاوت، باورمند شویم.»

یونس قانونی، از سیاست‌مداران افغانستان نیز که از طریق زوم در این نشست صحبت می‌کرد، گفت که برخلاف بحث‌های موجود، راه‌حل قضیه افغانستان تشکیل حکومت «همه‌شمول» نیست، بلکه تغییر اساسی وضعیت و آغاز «یک پروسه فراگیر ملی» است.

او گفت افغانستان به «بهشت امن تروریستان و دوزخ مردم افغانستان» تبدیل شده است، و «افغانستان به مرکز صدور تروریسم و هراس‌افکنی در چارچوب خلافت‌طلبی تبدیل شده است».

او افزود: «نفس تعیین نماینده ویژه شورای امنیت سازمان ملل نشان می‌دهد که افغانستان یک بحران بزرگ بین‌المللی» است.

عطامحمد نور؛ والی سابق بلخ، نیز که از طریق زوم صحبت می‌کرد، خواهان دعوت جریان‌های سیاسی به نشست دوحه شد که قرار است از سوی سازمان ملل در روزهای ۱۸-۱۹ فبروری در مورد افغانستان برگزار شود.

محمد محقق، از سیاسیون مخالف طالبان، نیز گفت که «فضای قیام» در افغانستان فراهم شده و هر روز مردم از داخل این کشور با آنها تماس می‌گیرند که راه مبارزه و قیام علیه طالبان را باز کنند.

نیلوفر ابراهیمی و ضیا آریانژاد از نمایندکان پیشین مجلس افغانستان، نیز با تاکید بر جنگ و مقاومت علیه طالبان از ایجاد «نظام فدرالی» در این کشور ابراز حمایت کردند.

در این نشست احمدضیا خیرخواه،‌ فرزند فرمانده خیرخواه نیز صحبت کرد و تاکید کرد که هم‌سنگران پدرش در کوهپایه‌های اندراب همچنان به نبرد و مقاومت علیه طالبان ادامه می‌دهند.

مشخص نیست که نشست مخالفین طالبان در لندن نیز در دیدار سهیل شاهین با کاردار سفارت بریتانیا مورد بررسی قرار گرفته است یا نه.

مطالب مرتبط