امریکا بازگشایی کنسولگری خود در افغانستان را تکذیب کرد

به دنبال نشر گزارش‌ها مبنی بر عزم امریکا برای بازگشایی کنسولگری خود در افغانستان، سفارت امریکا برای افغانستان در دوحه این گزارش‌ها را تکذیب کرد.

پس از نشر گزارش‌ها مبنی بر بازگشایی کنسولگری امریکا در افغانستان، سفارت امریکا برای افغانستان در دوحه این گزارش‌ها را رد کرده و سخنگوی سفارت امریکا در دوحه گفته: «موضع واشنگتن در قبال افغانستان تغییر نکرده و هیچ برنامه‌ای برای بازگشت به فعالیت‌های دیپلماتیک در کابل در کوتاه‌مدت وجود ندارد.»

پیش از این برخی منابع خبری گزارش داده بودند که ایالات متحده محتاطانه و بدون به رسمیت شناختن طالبان، در حال بررسی امکان بازگشایی کنسولگری خود در افغانستان تحت کنترل این گروه است.

به گفته این منابع این موضوع در یک سند راهبردی جدید وزارت خارجه امریکا مطرح شده و نمایانگر تغییر بالقوه سیاست امریکا برای تعامل با طالبان در جهت دستیابی به اهداف متعدد امنیتی، سیاسی و اقتصادی است.

در همین حال، سفارت امریکا در دوحه به رسانه‌ها گفته است که باید روشن باشد که هیچ تغییری در سیاست ایالات متحده امریکا در قبال افغانستان تحت کنترل طالبان انجام نشده است.

این در حالی است که هفته گذشته بخش انگلیسی رسانه «صدای امریکا» با استناد به یک سند راهبردی وزارت خارجه ایالات متحده، خبر اخیر را نشانه «تغییر بالقوه در سیاست» ایالات متحده و « تعامل محدود» این کشور با طالبان توصیف کرد.

طبق این سند، راهبرد جدید ایالات متحده در قبال طالبان بر چهار حوزه اصلی متمرکز است؛ مبارزه با تروریزم، ارائه  کمک‌های اقتصادی به افغانستان، ارائه خدمات کنسولی برای شهروندان آمریکایی در افغانستان و همچنین کمک به افغانستانی‌هایی که می‌خواهند به آمریکا مهاجرت کنند.

مطالب مرتبط