روسیه بار دیگر خواهان تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان شد

در ادامه تاکیدهای مقامات کشورها به ویژه مقامات ارشد روسیه، سفیر روسیه در پاکستان بار دیگر خواهان تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان شده و گفته که طالبان با مذاکرات معنی‌دار، باید حکومت فراگیر تشکیل دهند.

آلبرت خورف؛ سفیر روسیه در پاکستان بار دیگر خواهان تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان شده و گفته: «رویکرد روسیه در قبال وضعیت افغانستان در بیانیه‌های متعدد رسمی و همچنین اعلامیه کازان مشخص است؛ طالبان با انجام مذاکرات عملی و نتیجه‌محور با همه نمایندگان گروه‌های قومی و سیاسی حکومت متوازن، جامع و فراگیر تشکیل دهند و روند صلح را تکمیل کنند.»

این در حالی است که اعلامیه کازان در مورد افغانستان به تاریخ ٢٩ سپتامبر ٢٠٢٣ پس از نشست فرمت مشورتی مسکو تصویب و بدون امضای کشور تاجیکستان به امضا رسید.

خورف با اشاره به چارچوب چهارجانبه (روسیه، ایران، پاکستان و چین) و فرمت کشورهای همسایه گفته: «پاکستان یکی از مهم‌ترین بازیگران منطقه‌ای نه تنها در فرمت مسکو، بلکه در سایر سازوکارها که برای رسیدگی به مسئله افغانستان طراحی شده‌اند می‌باشد.»

در همین حال، سفیر روسیه در پاسخ به پرسشی در مورد خارج شدن طالبان از فهرست سازمان‌های تروریستی قزاقستان گفته: «من به این تصمیم آستانه توجه کرده‌ام. پیش از آن سفیر جدید چین استوارنامه خود را به رهبری طالبان تقدیم کرد. این‌ها گام‌هایی برای به رسمیت شناختن تدریجی رهبری جدید افغانستان است، اما نه بیشتر از آن.»

او افزوده: «در صورتی که مقامات حکومت سرپرست در اجرای تعهدات خود و رعایت دقیق قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل موفق شوند، مسکو ممکن است در آینده به رسمیت شناختن حکومت طالبان را بررسی کند.»

او همچنین در مورد همکاری‌های روسیه و پاکستان گفته: «همکاری نظامی و تلاش‌های ضد تروریزم ما نمونه دیگری از مشارکت سازنده است، ما مشغول کار سازنده در پلتفرم‌های کلیدی بین‌المللی هستیم. ما به همکاری با پاکستان در مورد افغانستان اهمیت زیادی قایل هستیم.»

به گفته او، مواضع روسیه و پاکستان با هم نزدیک است و مسکو مشتاقانه منتظر برگزاری نشست‌های دوجانبه پس از انتخابات پاکستان و تشکیل دولت جدید است.

پیش از این، سرگی لاوروف؛ وزیر امور خارجه روسیه نیز دو بار خواستار تشکیل دولت فراگیر با مشارکت نیروهای سیاسی و قومی افغانستان شد و حکومت کنونی طالبان را پشتونی و طالبانی توصیف کرد.

طالبان در واکنش، اظهارات وزیر خارجه روسیه را مداخله در امور افغانستان خوانده و رد کردند.

مطالب مرتبط