طالبان به دنبال افزایش میزان مبادلات تجاری با آسیای میانه

سخنگوی وزارت تجارت طالبان اعلام کرد ارزش واردات افغانستان از آسیای میانه در سال گذشته میلادی یک‌میلیارد و ۴۰۰ میلیون دالر و صادرات به این منطقه یکصدمیلیون دالر بوده است.

عبدالسلام جواد، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت طالبان در صحبت با رسانه ها با اعلام میزان صادرات و واردات به کشورهای آسیای میانه گفت در تلاشیم میزان مبادلات تجاری با این کشورها به تعادل برسد.

وی خاطرنشان کرد میوه تازه و میوه خشک بخش بزرگ صادرات افغانستان به آسیای میانه را تشکیل می‌دهد و تلاش می‌شود میزان صادرات و واردات افغانستان به این کشورها به تعادل برسد.

بر اساس آمارهای این وزارت، افغانستان از ترکمنستان ۴۱۷ میلیون دالر واردات و یک میلیون دالر صادرات، از ازبکستان به ارزش ۲۱۴ میلیون دالر واردات و ۱۹ میلیون دالر صادرات، از قزاقستان ۱۸۹ میلیون دالر واردات و ۳۲ میلیون دالر صادرات، از تاجیکستان ۲۰ میلیون دالر واردات و ۱۹ میلیون دالر صادرات، از قرقیزستان یک میلیون دالر واردات و هفت میلیون دالر صادرات و از روسیه ۳۱۵ میلیون دالر واردات و چهار میلیون دالر صادرات داشته است.

عبدالسلام جواد گفت: «به ارزش یک میلیارد و ۴۸۱ میلیون دالر داد و ستد صورت گرفته که از این میان یک میلیارد و ۳۸۱ میلیون دالر واردات و ۱۰۰ میلیون دالر صادرات بوده است. اکثر اقلام صادراتی ما شامل میوه تازه، میوه خشک، پیاز و گیاه‌های طبی می‌شود».

شماری از تاجران تاکید دارند که در زمینه افزایش صادرات به کشورهای آسیای میانه باید توجه جدی صورت گیرد.

به گفته اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان به منظور افزایش صادرات به آسیای میانه، نمایشگاهی تا کمتر از یک ماه دیگر در ترکمنستان برگزار می‌شود که تاجران افغان نیز در آن شرکت خواهند کرد.

آمارهای وزارت صنعت و تجارت طالبان نشان می‌دهند در سال ۲۰۲۳ میلادی تا دو میلیارد دالر صادرات از افغانستان انجام شده که بیش‌ترین آن به هند، پاکستان، چین و امارات متحده عربی بوده‌ است.

مطالب مرتبط