چین بار دیگر خواهان سرمایه‌گذاری در بخش معادن افغانستان شد

رییس یک شرکت چینی دیگر در دیدار با وزیر معادن و پترولیم طالبان در کابل خواهان سرمایه‌گذاری در بخش استخراج معادن افغانستان شده است.

ژینگ ژن؛ رییس یک شرکت چینی در دیدار با شهاب‌الدین دلاور؛ وزیر معادن و پترولیم طالبان در کابل، خواستار سرمایه‌گذاری و مشارکت این شرکت در بخش استخراج معادن نفت و گاز و ایجاد پالایشگاه نفت در افغانستان شده است.

وزیر معادن و پترولیم طالبان هم گفته که اکنون افغانستان با بیش از ۲۰۰ هزار کیلومتر مربع میادین نفتی به پنج حوزه عمده تقسیم می‌شود؛ درحال حاضر منطقه «آمودریا» با شرکت «افچین» وارد عقد قرارداد مشارکت شده است.

او افزوده: «میدان نفتی هرات با ۲۳ هزار کیلومتر مربع مساحت، شامل ۱۱ بلوک می‌باشد که برای اکتشاف و استخراج به مزایده سپرده شده است، حتی خود شرکت افچین هم می‌تواند با ارائه طرح پیشنهادی می‌تواند در این پروژه مشارکت کند.»

رییس شرکت چینی در این دیدار آمادگی خود را برای سرمایه‌گذاری در حوزه استخراج معادن نفت و گاز و ایجاد پالایشگاه نفت اعلام کرد.

این در حالی است که طالبان به تازگی چند قرارداد استخراج معادن نفت و گاز به ارزش چند میلیارد افغانی با شرکت‌های داخلی و خارجی امضا کرده است.

وزیر معادن و پترولیم طالبان اخیرا در دیدار با برخی از سرمایه‌گذاران روسی و افغان در مورد فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش منابع معدنی افغانستان گفتگو کرده بود.

حفر چاه‌های جدید نفت، یک سال پس از امضای اولین قرارداد بین‌المللی توسط حکومت طالبان آغاز شده است.

پیش از این، سخنگوی وزارت معادن حکومت کابل گفته بود حفر چاه‌های جدید، سالانه حدود ۵۰۰ میلیون دالر عواید برای افغانستان ایجاد خواهد کرد.

در حالی‌‌ که استخراج و فروش معادن کشور توسط طالبان به صورت گسترده ادامه دارد، اشرف‌غنی احمدزی؛ رییس  جمهور پیشین، سرمایه معادن را حق مردم افغانستان دانسته و با انتقاد از این کار طالبان می‌گوید که «استخراج معادن توسط طالبان مشروعیت ندارد و معلوم نیست عایدات آن کجا می‌رود.» او افزوده: «استخراج معادن توسط طالبان پنهانی به قرارداد سپرده می‌شوند.»

اشرف‌غنی احمدزی که با فرار از کشور، قدرت را به طالبان واگذار کرد، با انتقاد از استخراج معادن توسط طالبان می‌گوید که سرمایه معادن متعلق به همه مردم افغانستان است؛ اما از آن‌ها مطابق قانون و به‌طور شفاف استفاده نمی‌شود و «همه‌چیز در پشت صحنه اتفاق می‌افتد.»

اشرف غنی همچنین ادعا کرده که استخراج معادن که توسط طالبان پنهانی به قرارداد سپرده می‌شود، مشروعیت بین‌المللی ندارد.

آقای غنی گفته معلوم نیست طالبان این معادن را برای چه مدت به قرارداد می‌دهند و عواید آن در کجا مصرف می‌شود.

آقای غنی اخیرا در یک پیام صوتی در مورد وضعیت اقتصادی افغانستان گفت: «مشخص نیست دارایی‌های افغانستان براساس چه اصولی به دست می‌آید و عواید آنچه فروخته می‌شود، کجا می‌رود.»

طالبان ادعا کرده‌اند که استخراج معادن را از راه‌ دواطلبی به اعلان می‌سپارند.
در همین حال، سازوکاری برای ایجاد شفافیت در مورد روند سپردن این معادن به شرکت‌ها وجود ندارد.

مطالب مرتبط