استقبال محقق و نور از تشکیل «مجمع فدرال‌خواهان افغانستان»

محمد محقق و عطا محمد نور از رهبران سیاسی حکومت پیشین، از تشکیل «مجمع فدرال خواهان افغانستان» استقبال کرده و افغانستان را به دلیل تکثر قومی، زبانی و مذهبی مناسب این نوع حکومت می‌دانند. 

محمد محقق، رهبر حزب وحدت مردم افغانستان امروز یک‌شنبه، ۱۵ دلو، با نشر بیانیه‌ای گفته است که فدرالیزم  نزدیکتر از نظام های دیگر به حق مردم است و افغانستان به دلیل تکثر قومی، زبانی و مذهبی برای فدرالی شدن مناسب است.

آقای محقق گفت: سه دهه پیش عبدالعلی مزاری؛ رهبر پیشین حزب وحدت مردم افغانستان،پیشنهاد کرده بود که یک نظام فدرالی ایجاد شود.

او همچنین گفته که طرح نظام فدرالی در آن زمان در «ذهنیت استبدادی حاکم» به معنای «تجزیه‌طلبی» تفسیر می‌شد.

محمد محقق که از اعضای رهبری جبهه مقاومت برای نجات افغانستان نیز است، نظام فدرالی را «یکی از گم‌شده‌های تاریخی مردم افغانستان» خوانده است.

در همین حال، عطامحمد نور نیز در واکنش به اعلام موجودیت «مجمع فدرال‌خواهان افغانستان» گفته است که جمعیت اسلامی به نظام غیرمتمرکز باور دارد و نظام فدرالی را تایید می‌کند.

او خواستار تغییر نظام متمرکز به نظام غیرمتمرکز با تغییر قانون اساسی براساس اراده مردم شده است.

شاخه حزب جمعیت اسلامی به رهبری عطامحمد نور امروز با نشر اعلامیه‌ای از تاسیس «مجمع فدرال‌خواهان افغانستان» استقبال کرد.

او گفته: «جمعیت اسلامی افغانستان در حالی که به تغییر نظام ریاستی متمرکز به غیرمتمرکز باور دارد و مدل نظام غیرمتمرکز فدرالی را نیز نظامی می‌داند که در کشورهای جهان موثر واقع شده است.»

آقای نور تاسیس «مجمع فدرال‌خواهان افغانستان» را گامی در جهت مبارزه برای تغییر وضعیت کنونی خوانده است.

او تاکید کرده است که پیش از این در انتخاب نظام متمرکز ریاستی دچار اشتباه شده که همه صلاحیت‌ها را به دست یک فرد قرار داده‌ است.

از سوی دیگر، محمد کریم خلیلی؛ رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان نیز با پخش اعلامیه‌های جداگانه از آغاز کار مجمع فدرال‌خواهان افغانستان استقبال کرده بودند.

سرور دانش؛ معاون پیشین رییس‌ جمهور، هم از اهداف این مجمع حمایت کرده است. آقای دانش پیشتر با تاسیس حزب عدالت و آزادی افغانستان، برقراری نظام فدرالی را در افغانستان به عنوان یکی از اهداف اصلی خود اعلام کرده بود.

این در حالی است که شماری از احزاب و چهره‌های سیاسی از جمله حزب کنگره ملی افغانستان به رهبری عبداللطیف پدرام؛ نماینده پیشین مجلس نمایندگان به صورت رسمی از نظام فدرالی حمایت کرده‌اند.

در مقابل، رهبران حکومت در دو دهه گذشته با نظام فدرالی همواره مخالفت کرده‌اند و چنین نظامی را زمینه‌ساز تجزیه افغانستان می‌دانند، اما حامیان نظام فدرالی، برعکس چنین نظامی را در جلوگیری از تجزیه موثر دانسته‌اند.

در دهه شصت خورشیدی حزب وحدت اسلامی به رهبری عبدالعلی مزاری برقراری فدرالی را از اهداف خود اعلام کرده بود. به دنبال آن، حزب جنبش ملی اسلامی به رهبری عبدالرشید دوستم در آغاز دهه هفتاد حمایت از نظام فدرالی را در دستور کارش قرار داد

«مجمع فدرال‌خواهان افغانستان» روز گذشته از سوی شماری از سیاست‌مداران و نمایندگان پیشین پارلمان افغانستان اعلام موجودیت کرد.

عبداللطیف پدرام، رهبر حزب کنگره ملی در مراسم اعلام موجودیت این مجمع گفت که تنها جمهوری فدرالیزم می‌تواند «هژمونی تباهی‌آور قومی را بشکند.»

آقای پدرام افزود که با توجه به تنوع قومی، فرهنگی و زبانی، دموکراسی در افغانستان تنها با ایجاد نظام فدرالی محقق می‌شود.

سرور دانش؛ معاون سابق رییس‌ جمهور افغانستان گفت که این جریان در واکنش به تسلط طالبان بر افغانستان و برای مبارزه علیه این گروه ایجاد نشده، بلکه این مجمع به هدف طرح یک داعیه سیاسی تشکیل شده است.

مطالب مرتبط