طالبان: قرضه های مردم از حکومت پیشین پرداخت می شود

سخنگوی طالبان با نشر گزارش فعالیت های وزارت مالیه این گروه در سال 1402 اعلام کرد که قرار است ١٨٠ میلیارد افغانی قرضه، تامینات و ضمانت‌های مالی مردم که از حکومت پیشین مانده است، این گروه پرداخت کنند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان روز یکشنبه (١٥ دلو) با پخش گزارش فعالیت‌های سال ١٤٠٢ وزارت مالیه این گروه گفت ١٨٠ میلیارد افغانی قرضه، تامینات و ضمانت‌های مالی مردم از حکومت پیشین مانده است که طالبان می‌پردازد.

ذبیح‌الله مجاهد افزود که ١٠ درصد این مبلغ سال مالی آینده پرداخت می‌شود.

به گفته وی هر ماه به یک میلیون کارمند دولتی به‌شمول ٨٦ هزار و ٩٨١ کارمند زن معاش پرداخت می‌شود.

این مقام طالبان همچنین ادعا کرد که وزارت مالیه در سال جاری خورشیدی جرایم مالیاتی سال‌های گذشته را برای تقویت و حمایت بخش خصوصی بخشیده است.

سخنگوی طالبان نوشت که وزارت مالیه در سال مالی ١٤٠٢ خورشیدی ٧٨ پروژه عمرانی را به ارزش ١.٥ میلیارد افغانی اجرا کرده است.

سخنگوی طالبان در این خبرنامه افزود که وزارت مالیه در این مدت زمان کار در گمرک‌های کشور را افزایش داده و مالیات ربع‌وار انتفاعی بخش صنعتی را از چهار درصد به دو درصد کاهش داده است.

طبق خبرنامه ذبیح‌الله مجاهد، هفت درصد مالیات قراردادها در بخش‌های زراعتی، صنعتی و تجارتی نیز عفو شده است.

طالبان از پرداخت بدهی‌های حکومت پیشین و عفو بخشی از مالیات در حالی خبر داده که بخش اعظم منابع مالی این گروه همچنان مبهم است.

این گروه در دو سال اخیر همواره متهم شده که از کمک‌های خارجی سود می‌برد و به استخراج بی‌رویه معادن افغانستان رو آورده و بخش بزرگی از طرح‌های عمرانی برای صرفه‌جویی کنار گذاشته است.

طالبان بخش اعظم منابع مالی خود را صرف مخارج نیروهای شبه‌نظامی و استخباراتی خود می‌کند. همچنین بخشی از درآمد خود را در زمینه گسترش مدارس دینی مورد نظر خود هزینه می‌کند.

مطالب مرتبط