اعتراض کشورهای همسایه از فعالیت گروه‌های ترور‌یستی در افغانستان

یک رسانه پاکستانی گزارش داده است که نمایندگان این کشور، ایران، چین و روسیه، اعتراض مشترکی را در مورد فعالیت گروه‌های ترور‌یستی مختلف در افغانستان به طالبان سپرده‌اند.

رسانه اکسپرس تریبیون امروز (یک‌شنبه، ۱۵ دلو) به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد که این اعتراض هفته‌ی گذشته و در جریان نشست «همکاری منطقوی افغانستان» به میزبانی وزارت خارجه‌ی طالبان، صورت گرفته است.

براساس گزارش این رسانه، این چهار کشور در اعتراض خود گفته‌اند که فعالیت‌های گروه‌های مختلف تروریستی در افغانستان به اندازه‌ی کافی کنترل نشده است.

در این گزارش آمده است که آنان قبلاً توافق کرده بودند که به‌طور جمعی نگرانی خود را در مورد فعالیت‌های تروریستی در افغانستان با طالبان در میان بگذارند.

این رسانه افزوده است که این اعتراض به ابتکار پاکستان صورت گرفته و این کشور معتقد است که «یک جبهه متحد توسط همسایگان کلیدی می‌تواند بر طالبان افغانستان برای رسیدگی به این موضوع تأثیر بگذارد».

منبعی که با اکسپرس تریبون صحبت کرده اما گفته است که طالبان «هوشمندانه» یک کنفرانس منطقه‌‌ای ترتیب دادند و از دیگران برای مقابله با این موضوع دعوت کردند.

براساس گزارش این رسانه، آصف درانی، نماینده‌ی ویژه پاکستان در امور افغانستان به دلیل بیماری در نشست کابل حضور نداشت و کاردار سفارت این کشور به نمایندگان ایران، چین و روسیه پیوست تا به طالبان اعتراض کنند‌.

چین از فعالیت گروهی موسوم به «جنبش اسلامی ترکستان شرقی» در افغانستان نگرانی شدید دارد.

این کشور اما تا اکنون کم‌تر در مورد فعالیت‌های تروریستان در افغانستان صحبت کرده و نگرانی خود را عملا بیان کرده است.

ایران و روسیه نیز از نفوذ تروریستان از افغانستان به کشورهای شان نگران اند، اما کم‌تر در مورد این موضوع علنا به طالبان اعتراض کرده‌اند‌.

پاکستان اما در دو سال اخیر بارها از حضور جنگ‌جویان تی‌تی‌پی در افغانستان انتقاد کرده و گفته است که این گروه از خاک افغانستان علیه آن کشور استفاده می‌کند.

طالبان اما حضور گروه‌های ترور‌یستی در افغانستان را رد می‌کنند و می‌گویند که به هیچ گروهی اجازه نمی‌دهند که از خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر استفاده کند.

مطالب مرتبط