طالبان: در افغانستان حکومت مرکزی وجود دارد

به دنبال اظهارات اخیر انوارالحق کاکر؛ نخست‌وزیر موقت پاکستان مبنی بر عدم حکومت مرکزی در افغانستان، ذبیح‌الله مجاهد؛ سخنگوی طالبان این ادعای آقای کاکر را رد کرده و می‌گوید: «حکومت مرکزی در افغانستان به وجود آمده است.»

ذبیح‌الله مجاهد؛ سخنگوی طالبان در واکنش به اظهارات اخیر انوارالحق کاکر؛ نخست‌وزیر موقت پاکستان مبنی بر عدم حکومت مرکزی در افغانستان گفته: «در حال حاضر امارت اسلامی بر تمامی جغرافیایی افغانستان تسلط دارد و حکومت مرکزی نیز در کشور به وجود آمده است.»

مجاهد همچنین گفته است که افغانستان خواهان روابط نیک با پاکستان است و به کسی اجازه نمی‌دهد تا امنیت کشورهای منطقه و همسایه را برهم بزند.

آقای مجاهد در این باره تاکید کرده: «حکومت مرکزی هست و هیچ مشکلی هم ما نداریم در این موضوع و کسی هم نباید در این باره تشویش داشته باشد. در عموم تفاوت زیاد دارد امارت اسلامی با دیگر حکومت که قبلا وجود داشت آن‌ها مستقل نبودند و به پای خود ایستاده نبودند و متکی به اشغال بودند.»

این در حالی‌ است که انوارالحق کاکر؛ نخست‌وزیر موقت پاکستان اخیرا در گفتگو با یک رسانه پاکستانی ادعا کرده که طالبان بر افغانستان تسلط پیدا کرده؛ اما تاکنون به حکومت مرکزی دست نیافته است.

او افزوده که به دست آوردن حکومت مرکزی نیاز به زمان بیش‌تر دارد.

او گفته: «دو تریلیون دالر مصرف شد؛ اما حکومت اشرف غنی نتوانست به تسلط مرکزی دست یابد. توقع این‌که طالبان این کار را در هفت یا هشت ماه انجام می‌دهند، زیاده‌روی خواهد بود. آنان تسلط بر خاک‌شان را با گذشت زمان افزایش خواهند داد.»

نخست‌وزیر پاکستان اما برعکس ادعا‌های گذشته‌اش درباره تهدید هراس‌افکنی از خاک افغانستان، گفته که هیچ خطری از افغانستان متوجه پاکستان نیست و افغان‌ها هیچ‌گاهی به پاکستان خطری ایجاد نکرده‌اند.

او تاکید کرده که اطمینان از این‌که خاک افغانستان در برابر کشورهای همسایه استفاده نمی‌شود، برای روابط افغانستان با جامعه جهانی بسیار مهم است.

نخست‌وزیر حکومت موقت پاکستان در بخش دیگر از سخنانش افزوده که به رسمیت شناختن طالبان نیز از سوی آنان بستگی به تصمیم جامعه جهانی دارد.

مطالب مرتبط