یک نشست بین المللی در دانشگاه ننگرهار به نام« تغییر اقلیم» برگزار میشود

وزارت تحصیلات عالی طالبان اعلام کرد قرار است با همکاری اداره‌ ملی حفاظت محیط زیست، یک نشست بین‌المللی را با عنوان «تغییر اقلیم» در جریان هفته‌ جاری در دانشگاه ننگرهار برگزار کند.

لطف‌الله خیرخواه، معین علمی وزارت تحصیلات عالی طالبان، امروز در یک نشست خبری در مرکز اطلاعات و رسانه‌های طالبان، گفت که در این نشست نزدیک به ۱۴۰ مقاله‌ی علمی_تحقیقی استادان دانشگاه‌های داخلی و خارجی در باره‌ تأثیرات تغییرهای اقلیمی در افغانستان، ارائه می‌شود.

آقای خیرخواه هدف از برگزاری این نشست را ارائه‌ی نتایج علمی_تحقیقی استادان دانشگاه‌های داخلی و خارجی و بحث و گفتگو در باره‌ی تأثیرات همه‌جانبه‌ تغییرهای اقلیمی روی افغانستان، عنوان می‌کنند.

او می‌افزاید:«این نشست به خاطر یک موضوع بسیار حیاتی برگزار می‌شود. ما با یک تغییر اقلیمی خطرناک در کشور مان روبه‌رویم؛ موضوعی که بنیاد زندگی را تغییر می‌دهد؛ زراعت را تغییر داده؛ مکان‌های سکونت و زراعت را تغییر داده؛ مهاجرت‌های داخلی را سبب شده؛ بدبختانه این موضوع هم در افغانستان و هم در جهان به عنوان یک موضوع تشریفاتی باقی مانده؛ کار عملی برای حل آن نشده است.»

معین علمی وزارت تحصیلات عالی، تأکید می‌کند که یکی از اهداف این نشست، خواست افغانستان از جهان برای جبران زیان‌های ناشی از تغییرهای اقلیمی است.

بر اساس گزارش ها قرار است نتایج تحقیق‌های یک‌ساله‌ استادان دانشگاه‌های داخلی و هشت کشور جهان، راه‌کارهایی را برای مبارزه با تأثیرات تغییرهای اقلیمی به اداره‌های پالیسی‌ساز ارائه کند.

گفتنی است این کنفرانس سه‌روزه‌ در ننگرهار برگزار می‌شود و هیئت علمی از کشورهای چین، بریتانیا، پاکستان، هند، نیجریه، ترکیه، مالیزیا و تایلند نیز در این نشست حضور خواهند یافت.

مطالب مرتبط