شرکت هوانوردی جاپان به همکاری خود با اسراییل پایان می‌دهد

شرکت هوانوردی جاپانی موسوم به «ایتوچو» اعلام کرده است که قصد دارد با توجه به حکم دیوان بین المللی دادگستری مبنی بر توقف «اقدامات نسل‌کشی» در غزه، «همکاری استراتژیک» خود را با یک شرکت صنایع نظامی اسراییلی متوقف کند.

رویترز گزارش داده است که شرکت هوانوردی جاپانی موسوم به «ایتوچو» قصد دارد تا پایان فبروری امسال به تفاهم همکاری استراتژیک با شرکت اسراییلی که در مارچ ۲۰۲۲ به امضا رسیده، پایان دهد.

تئوسی هاچیمورا؛ مدیر مالی شرکت جاپانی ایتوچو (Itochu Aviation) در یک کنفرانس مطبوعاتی برای اعلام نتایج کار این شرکت گفته که این شرکت قصد دارد همکاری خود با شرکت اسراییلی البیت سیستمز (Elbit Systems) متخصص در صنایع نظامی را پس از صدور حکم  دیوان بین المللی دادگستری در ماه گذشته مبنی بر توقف اقدامات نسل‌کشی علیه فلسطینیان، متوقف کند.

هاچیمورا افزوده: «این همکاری به درخواست وزارت دفاع جاپان و به منظور واردات تجهیزات دفاعی برای نیروهای دفاع شخصی لازم برای امنیت جاپان صورت گرفته است و هیچ ارتباطی با درگیری کنونی بین اسراییل و فلسطین وجود ندارد.»

او همچنین گفته: «با عنایت به حکم صادر شده توسط دیوان بین‌المللی دادگستری و حمایت دولت جاپان از نقش این دیوان، در حال حاضر هرگونه فعالیت جدید تحت این یادداشت تفاهم را به حالت تعلیق درآورده‌ایم و در نظر داریم به این یادداشت تفاهم تا پایان فبروری پایان دهیم.»

محکمه لاهه شکایت آفریقای جنوبی علیه نسل‌کشی رژیم اسراییل در نوار غزه را اوایل دلو سال جاری بررسی کرد.

بنیامین نتانیاهو؛ نخست وزیر رژیم اسراییل در واکنش به رای لاهه علیه این رژیم در شکایت افریقایی جنوبی از این رژیم، اتهام نسل‌کشی را وحشتناک و شوکه‌کننده خواند و گفت که جنگ در غزه همچنان ادامه خواهد داشت.

جوآن دونوگو؛ قاضی محکمه لاهه در جلسه صدور حکم درباره شکایت افریقای جنوبی از رژیم اسراییل درباره وقوع نسل‌کشی در غزه، تاکید کرد: «ما به شدت درباره ادامه کشته شدن غیرنظامیان در نوار غزه نگران هستیم.»

نتانیاهو در واکنش به این حکم، گفت: «همچنان به آنچه برای دفاع از خود و مردم‌مان ضروری می‌دانیم، ادامه خواهیم داد.»

مطالب مرتبط