یونسکو خواستار تقویت مشارکت زنان در آموزش علوم و فناوری شد

سازمان ملل به مناسبت ١١ فبروری، روز جهانی زنان و دختران در علم، خواستار تقویت نقش و مشارکت زنان در آموزش علوم و فناوری شد.

blank

سازمان عملی، فرهنگی و آموزشی سازمان ملل (یونسکو) امروز( 11فبروری) در بیانیه‌ای به مناسبت «روز جهانی زنان و دختران در علم» اعلام کرد که در حال حاضر ٣٣.٣ درصد پژوهشگران جهان را زنان تشکیل می‌دهند.

«روز جهانی زنان و دختران در علم» براساس قطعنامه ۷۰/۲۱۲ مصوب ۲۲ دسامبر ۲۰۱۵ مجمع عمومی سازمان ملل به عنوان یک مناسبت جهانی نامگذاری شده و هدف آن تقویت مشارکت دختران و زنان در آموزش در زمینه‌های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات است.

براساس داده‌های این سازمان، تنها ٣٥ درصد از کل دانشجویان رشته‌های تحصیلی در بخش علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات را زنان تشکیل داده‌اند.

این سازمان در گزارشی نوشت که بیشتر کشورها به برابری جنسیتی در آموزش در رشته‌های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات دست نیافته‌اند.

یونسکو نوشت که با وجود پیشرفت در سال‌های اخیر، تنها ٢٢ زن توانسته‌اند جایزه نوبل را در رشته‌های علمی دریافت کنند.

این سازمان تاکید کرد که زنان و دختران نقش مهمی در بخش علم و فناوری دارند و مشارکت آنان باید تقویت شود.

این در حالی است که پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، زنان و دختران از آموزش بیشتر از صنف ششم محروم شده‌اند.

با این حال، هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل، اوچا، نیز به مناسبت این روز، پیامی در برگه اکس خود پخش کرده و بر دسترسی کامل و برابر زنان و دختران به علوم و فناوری در افغانستان تاکید کرده است.

این نهاد تصریح کرده است: «دسترسی کامل و برابر به زنان و دختران در علوم، فناوری و نوآوری نه‌تنها در توسعه اقتصادی یک کشور؛ بلکه در پیشرفت تمام جنبه‌های جامعه نقش مهمی دارد».

یونسکو در حالی این گزارش را با شعار «زنان به علم نیاز دارند» پخش کرده است که هم‌اکنون میلیون‌ها زن و دختر در افغانستان از آموزش بالاتر از صنف ششم محروم شده‌اند.

طالبان اعتراضات داخلی به منع آموزش دختران در مقاطع بالاتر از صنف ششم و دانشگاه و فشارهای جهانی در این مورد را نادیده گرفته است.

مقام‌های این گروه گفته‌اند که هنوز وضعیت مناسب از نظر شرعی برای آموزش دختران در افغانستان وجود ندارد.

در همین حال رزا اوتونبایوا، رییس دفتر هیأت معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) به مناسبت این روز گفته است «توانمندسازی زنان و دختران افغانستان در علم» نیمی از ظرفیت کشور برای رسیدگی به چالش‌های مبرم مانند تلاش‌های مبارزه با تغییرات اقلیمی و توسعه پایدار را فراهم می‌سازد.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *