طالبان یک خبرنگار را در سمنگان بازداشت کردند

مرکز خبرنگاران افغانستان اعلام کرد که سیف‌الله کریمی، خبرنگار خبرگزاری پژواک در ولایت سمنگان بعد از احضار به دفتر والی طالبان در این ولایت، از سوی این گروه بازداشت شده است.

blank

مرکز خبرنگاران افغانستان روزیکشنبه(22 دلو) در خبرنامه ای گفته است آقای کریمی روز گذشته حوالی ساعت ۱۰ صبح به دفتر والی طالبان احضار شده بود و از آن زمان تا اکنون از سرنوشت او خبری در دست نیست.

در اعلامیه مرکز خبرنگاران افغانستان آمده است: «سیف‌الله کریمی ۱۰ روز قبل خواسته بود در پیوند به اعتراض مالکان رستورانت‌ها و هوتل‌های سمنگان به افزایش مالیات، با بشیراحمد نعمانی، مستوفی این ولایت مصاحبه کند؛ اما مستوفی از مصاحبه خودداری کرده بود و بعد موضوع را به عبدالاحد فضلی، والی گزارش می‌دهد و در پی آن والی کریمی را احضار می‌کند.»

به نقل از این اعلامیه این خبرنگار روز (چهارشنبه، ۱۸ دلو) به دفتر والی طالبان می‌رود؛ اما منشی می‌گوید که والی نیست و مسئله حل شده است. با وصف این، کریمی دیروز دوباره احضار شده بود و از آن زمان از سرنوشت او خبری نیست.

گفتنی‌ست که سیف‌الله کریمی از حدود هفت ماه پیش به عنوان خبرنگار محلی خبرگزاری پژواک کار می‌کرد.

مرکز خبرنگاران افغانستان گفته که در دفتر والی طالبان با سیف‌الله کریمی با «خشونت» رفتار شده است و یکی از محافظان والی «با سیلی به صورت او زده است».

با این حال مرکز خبرنگاران افغانستان با ابراز نگرانی جدی از بازداشت سیف‌الله کریمی، از اداره محلی طالبان در سمنگان خواسته است که این خبرنگار را «هرچه زودتر و بدون قید‌و‌شرط آزاد کنند».

این نهاد حامی خبرنگاران هم‌چنان تأکید کرده است تا طالبان به قانون رسانه‌ها احترام بگذارد و اجازه بدهد خبرنگاران مطابق با این قانون که از سوی رژیم طالبان نیز قابل اجرا خوانده شده است، فعالیت کنند.

این درحالی است که چندی پیش، کمیته جهانی حفاظت از خبرنگاران با اشاره به سرکوب سیستماتیک رسانه‌ها از سوی طالبان، از این گروه خواست تا از آزارواذیت و بازداشت خبرنگاران دست بردارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *