کاهش کمک‌ها و سیاست‌های طالبان سلامتی افغان‌ها را به ‌خطر انداخته است

دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرده است که کاهش شدید کمک‌های خارجی به نظام صحی افغانستان، در کنار سیاست‌های طالبان علیه زنان و دختران، حق سلامت میلیون‌ها افغان را با خطر روبه‌رو کرده است.

blank

دیده‌بان حقوق بشر، امروز دوشنبه، ۲۳ دلو، با نشر گزارش تازه‌ای را با عنوان «فاجعه‌ای برای آینده قابل پیش‌بینی: بحران بهداشت و درمان افغانستان» منتشر کرده است.

این نهاد همچنین گفته است که مردم افغانستان به‌دلیل بحران صحی در این کشور به‌طور فزاینده‌ای در برابر سوء تغذیه شدید و سایر بیماری‌ها آسیب‌پذیر شده‌اند.

بربنیاد این گزارش، تصامیم اهداکنندگان برای کاهش کمک‌های بشردوستانه، دسترسی به مراقبت‌های صحی را تضعیف، اقتصاد را بی‌ثبات و ناامنی غذایی را بدتر کرده است.

فرشته عباسی؛ پژوهش‌گر افغانستان در دیده‌بان حقوق بشر گفته: «از دست‌دادن کمک‌های توسعه‌ای خارجی و نقض حقوق بشر [توسط] طالبان سبب یک بحران صحی فاجعه‌بار در افغانستان شده است که به‌طور نامتناسبی به زنان و دختران آسیب می‌رساند.»

در این گزارش آمده که ممنوعیت آموزش و تحصیل برای زنان و دختران، اکثر راه‌های آموزش‌ را برای کارمندان صحی زن در آینده بسته است و سبب خواهد شد که افغانستان در آینده با کمبود شدید این کارمندان مواجه شود.

دیده‌بان حقوق بشر از فبروری ۲۰۲۳ تا جنوری ۲۰۲۴ با مقام‌های امدادرسان افغان و خارجی، کارمندان و افراد نیازمند به مراقبت‌های صحی، در ۱۶ ولایت کشور مصاحبه کرده است.

نتایح این گفتگوها نشان می‌دهد که ممنوعیت استخدام زنان در نهادهای بشردوستانه توسط طالبان، با ایجاد موانع اضافی برای ارائه کمک‌های عادلانه و محروم کردن زنان و خانواده‌های آنان از درآمد، بحران بشری را در کشور شدت بخشیده است.

دیده‌بان حقوق بشر در گزارش خود تاکید کرده است که در نشست پیش‌روی سازمان ملل متحد در دوحه، نمایندگان ویژه کشورهای کلیدی و حکومت‌ها باید رهبران طالبان را زیر فشار قرار دهند تا محدودیت‌هایی را که مانع دسترسی مردم به مراقبت‌های صحی می‌شود، از جمله ممنوعیت تحصیل و اشتغال زنان را لغو کنند.

قرار است دومین نشست مشورتی سازمان ملل متحد در ۱۸ و ۱۹ فبروری با حضور نمایندگان ویژه شماری از کشورها برای افغانستان، سازمان‌های بین‌المللی، نمایندگان زنان و نهادهای مدنی در قطر برگزار شود.

طالبان می‌گویند که این نشست درباره عادی‌سازی روابط این گروه با جهان است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *