انتخابات پاکستان؛ گفتگوی شریف و زرداری برای تقسیم دوره نخست‌وزیری

بربنیاد گزارش‌ها حزب مسلم لیگ به رهبری شهباز شریف و حزب مردم به رهبری بلاول بوتو زرداری در حال گفتگو برای تقسیم دوره نخست‌وزیری این کشور طی پنج سال پیش رو هستند.

blank

همزمان با افزایش تنش‌های سیاسی پاکستان، رسانه‌های این کشور گزارش داده‌اند که حزب مسلم‌لیگ به رهبری نواز شریف و حزب مردم به رهبری بلاول بوتو زرداری، در راستای تشکیل یک دولت ائتلافی در این کشور، بر سر تقسیم دوره‌ پنج ساله‌ نخست‌وزیری به دو دوره‌ دو و نیم‌ساله در حال مذاکره هستند.

جیو‌نیوز به نقل از منابع آگاه گزارش داده است که این موضوع برای اولین‌بار روز دوشنبه ۲۳ دلو در مذاکرات دوطرف مطرح شده است.

بر اساس این طرح، دوره پنج ساله نخست‌وزیری، میان دو حزب به دو دوره دو و نیم ساله تقسیم خواهد شد.

جیو‌نیوز گفته است که چنین طرحی در سال ۲۰۱۳ میلادی میان «حزب مسلم‌لیگ» و «حزب ملی» پاکستان در بلوچستان نیز اجرایی شده بود و وزیر ارشد این ایالت برای دو و نیم سال از سوی حزب مسلم‌لیگ و برای دو و نیم سال دیگر از سوی حزب ملی تعیین شد.

مذاکرات میان دو حزب در خانه‌ بلاول بوتو زرداری در لاهور برگزار شده و دوطرف توافق کرده‌اند که برای ثبات سیاسی در پاکستان پس از انتخابات، همکاری کنند.

مذاکرات میان دوطرف تا دوشنبه‌شب ادامه یافته است.

این در حالی است که نتایج نهایی انتخابات سراسری پاکستان پس از جنجال‌های زیاد روز یک‌شنبه اعلام شد و در آن هیچ‌کدام از احزاب سیاسی این کشور نتوانستند اکثریت کرسی‌های پارلمان را به‌دست آورند تا دولت آینده‌ این کشور را تشکیل دهند.

در این انتخابات، حزب مسلم‌لیگ ۷۹ کرسی پارلمان این کشور و حزب مردم ۵۴ کرسی را به دست آورده‌اند.

بر اساس نتایج نهایی انتخابات سراسری پاکستان، نامزدان مستقل که اکثریت آن‌ها مورد حمایت عمران خان؛ نخست‌وزیر پیشین آن کشور هستند، ۱۰۱ کرسی را از آن خود کردند.

مشخص نیست که در مذاکرات بر سر تشکیل دولت ائتلافی، نامزدان مستقل چه جایگاهی دارند.

عمران خان در چندین پرونده مجرم شناخته شده و اکنون در زندان به سر می‌برد. او تا پایان دوره محکومیت‌اش نمی‌تواند هیچ پست دولتی را به عهده بگیرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *