سازمان ملل: داعش در افغانستان در حال عضوگیری است

شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره فعالیت گسترده داعش در افغانستان هشدار داده و اعلام کرده است که شاخه خراسان داعش استراتژی گسترده‌‌ای را برای جذب نیرو اتخاذ کرده و از تاجیک‌ها، افغان‌ها، طالبان ناراضی تا اعضای جنبش ترکستان شرقی را جذب می‌کند.

blank

شورای امنیت سازمان ملل متحد با نشر گزارشی تازه اعلام کرده است که داعش استراتژی گسترده‌ای را برای جذب نیرو در افغانستان اتخاذ کرده است.

گزارش تازه شورای امنیت سازمان ملل متحد گفته که شاخه خراسان گروه داعش استراتژی گسترده‌ای را برای جذب نیرو در افغانستان اتخاذ کرده و جذب افغان‌ها به صفوف این گروه قابل توجه است.

گفته می‌شود که شاخه خراسان داعش بر جذب اعضای ناراضی طالبان و جنگجویان خارجی تمرکز کرده است و همچنین تلاش‌های لابی‌گری‌اش را در شبکه‌های تاجیکستانی افزایش داده است.

در گزارش شورای امنیت سازمان ملل آمده که شاخه خراسان داعش موفق شده تا اعضای جنبش اسلامی ترکستان شرقی را در داخل افغانستان به خود جذب کند و در کنار آن چند تن از فرماندهان انصارالله و جماعت الاحرار نیز در ننگرهار و کنر به صفوف داعش پیوسته اند.

در این گزارش گفته شده که گروه داعش در عملیات خود از افغان‌های جذب شده در این گروه استفاده کرده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد، کاهش حملات داعش عراق و شاخع خراسان آن در افغانستان احتمالا ناشی از تلاش‌های ضد تروریستی طالبان و تغییر استراتژی رهبر این گروه خوانده شده است، اما گفته می‌شود که شاخه خراسان گروه داعش نه تنها بزرگ‌ترین تهدید برای افغانستان است، بلکه تهدیدی برای منطقه و جهان است.

شورای امنیت همچنین گفته است که تمرکز گروه‌های تروریستی در افغانستان نیز دلیل وخامت اوضاع امنیتی منطقه خوانده شده است؛ اما حکومت طالبان پیش از این مدعی شده بود که هیچ گروه تروریستی در افغانستان وجود ندارد.

در این گزارش آمده است که ارزیابی برخی از اعضای این شورا نشان می‌دهد که افغانستان و افریقا مکان‌های مناسبی برای تغییر مرکز رهبر جدید گروه داعش هستند و ظاهراً پیشرفت‌هایی در این زمینه نیز صورت گرفته است.

در این گزارش از ثنا الله غفاری؛ رییس شاخه ولایت خراسان گروه دولت اسلامی (داعش) نیز نام برده شده است که بر اساس این گزارش زنده است و احتمالاً در ولایت کنر زندگی می‌کند.

در این گزارش از دستیابی داعش به تسلیحات گسترده در افغانستان، خاورمیانه و افریقا ابراز نگرانی شده است و به نقل از تعدادی از کشورها آمده است که پس از حاکمیت مجدد طالبان در افغانستان، سلاح‌های باقی مانده در این کشور در حال منتقل شدن هستند.

در این گزارش یادآوری شده است که شاخۀ خراسان گروه داعش این تسلیحات را از تحریک طالبان پاکستان دریافت کرده و یا برای دریافت آن تلاش کرده است.

اما حکومت طالبان همواره قاچاق اسلحه از افغانستان یا واگذاری آن به گروه‌های تروریستی را رد کرده است.

در هفدهمین گزارش شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز آمده بود که شاخه خراسان گروه داعش توانایی‌های عملیاتی خود را در افغانستان افزایش داده و تعداد شبه‌نظامیان و اعضای خانواده‌های آن‌ها به ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ نفر می‌رسد.

پیش‌تر مقامات طالبان ادعا کرده‌اند که داعش تهدیدی برای افغانستان نیست و آن‌ها این گروه را از بین برده‌اند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *