روز جهانی رادیو؛ یوناما: از آزادی بیان حمایت می‌کنیم

همزمان با روز جهانی رادیو، هیأت معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) می‌گوید که تصور دنیایی بدون رادیو دشوار است. این نهاد همچنین گفته که از «حق دسترسی به اطلاعات و آزادی بیان» در افغانستان حمایت می‌کند.

blank

هیأت معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) امروز سه‌شنبه، ۲۴ دلو، به مناسبت روز جهانی «رادیو» اعلام کرده است که از «حق دسترسی به اطلاعات و آزادی بیان» در افغانستان حمایت می‌کند.

این نهاد افزوده است که در حال حاضر ۱۵۰ شبکه رادیویی در افغانستان فعالیت دارند.

در همین حال، رزا اوتونبایوا؛ رییس یوناما به مناسب این روز از رادیو کلید و رادیو مرسل در کابل دیدار کرده و گفته: «تصور جهان بدون رادیو بسیار دشوار است.»

او از رادیو در افغانستان به‌عنوان منبع حیاتی خبر، تعلیم و تربیت و بحث‌های عمومی در نزدیک به یک قرن ستایش کرد.

از سوی دیگر، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) به مناسبت روز جهانی رادیو اعلام کرده که با وجود تحولات و پیشرفت‌های جهانی، رادیو همچنان نقش مهمی در ارایه اطلاعات موثق فرامرزی به مردم دارد.

به گفته این سازمان، رادیو با ارایه معلومات جوامع را توان‌مند و علیه انتشار اطلاعات نادرست مبارزه می‌کند.

تا سال ۲۰۰۲ فقط «رادیو افغانستان» وجود داشت، اما پس از آن، طی دو دهه اخیر روند تأسیس رادیوهای خصوصی در کشور آغاز شد. در این مدت صدها رادیو در کابل و ولایات نشرات داشتند و زمانی تعداد رادیوهای خصوصی در افغانستان به ۳۰۷ پایه رسید.

اما پس از روی‌ کار آمدن طالبان، تعداد این رادیوها به‌طور بی‌سابقه‌ای کاهش یافت و در حال حاضر حدود ۱۸۰ شبکه رادیویی فعال هستند.

برخی از نهادهای ملی و بین‌المللی حمایت از خبرنگاران و رسانه‌ها، دلیل توقف نشرات این رادیوها را افزون بر مشکلات اقتصادی، ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های پی‌هم طالبان بر رسانه‌ها و خبرنگاران عنوان می‌کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *