طالبان: رادیو نقش مهمی در تحکیم وحدت میان اقوام دارد

در حالی‌ که طالبان محدودیت گسترده‌ای را علیه رسانه‌ها وضع کرده‌اند و حدود نیمی از رسانه‌ها پس از حاکمیت این گروه در افغانستان از فعالیت بازمانده‌اند، همزمان با روز جهانی رادیو، این گروه می‌گوید که رادیو نقش مهمی در تحکیم وحدت میان اقوام افغانستان‌ دارد.

blank

همزمان با روز جهانی رادیو، مهاجر فراهی؛ معاون نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان می‌گوید که رادیو نقش مهمی در جامعه افغانستان دارد. او از مسئولان این رسانه خواست که رسالت خود را در برابر مردم ادا کنند.

او تاکید کرد که نقش رادیو در تحکیم وحدت میان اقوام در افغانستان‌ مهم است.

در همین حال، پیش‌تر هیأت معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) گفته بود که تصور دنیایی بدون رادیو دشوار است. این نهاد همچنین گفته که از «حق دسترسی به اطلاعات و آزادی بیان» در افغانستان حمایت می‌کند.

این نهاد افزوده است که در حال حاضر ۱۵۰ شبکه رادیویی در افغانستان فعالیت دارند.

رزا اوتونبایوا؛ رییس یوناما به مناسب این روز از رادیو کلید و رادیو مرسل در کابل دیدار کرده و گفته: «تصور جهان بدون رادیو بسیار دشوار است.»

او از رادیو در افغانستان به‌عنوان منبع حیاتی خبر، تعلیم و تربیت و بحث‌های عمومی در نزدیک به یک قرن ستایش کرد.

از سوی دیگر، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) به مناسبت روز جهانی رادیو اعلام کرده که با وجود تحولات و پیشرفت‌های جهانی، رادیو همچنان نقش مهمی در ارائه اطلاعات موثق فرامرزی به مردم دارد.

به گفته این سازمان، رادیو با ارائه معلومات جوامع را توانمند و علیه انتشار اطلاعات نادرست مبارزه می‌کند.

تا سال ۲۰۰۲ فقط «رادیو افغانستان» وجود داشت، اما پس از آن، طی دو دهه اخیر روند تأسیس رادیوهای خصوصی در کشور آغاز شد. در این مدت صدها رادیو در کابل و ولایات نشرات داشتند و زمانی تعداد رادیوهای خصوصی در افغانستان به ۳۰۷ پایه رسید.

اما پس از روی‌ کار آمدن طالبان، تعداد این رادیوها به‌طور بی‌سابقه‌ای کاهش یافت و در حال حاضر حدود ۱۸۰ شبکه رادیویی فعال هستند.

برخی از نهادهای ملی و بین‌المللی حمایت از خبرنگاران و رسانه‌ها، دلیل توقف نشرات این رادیوها را افزون بر مشکلات اقتصادی، ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های پی‌هم طالبان بر رسانه‌ها و خبرنگاران عنوان می‌کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *