قمی: تعامل و توجه به گروه تماس منطقه‌ای به ثبات در افغانستان منجر می‌شود

حسن کاظمی قمی؛ سفیر و نماینده ویژه‌ رییس جمهور ایران در آستانه‌ نشست دوحه در مورد افغانستان می‌گوید: «اگر مسیر کمیته‌ تماس منطقه‌ای مورد توجه دیگران قرار گیرد و مسیر تعامل دنبال شود، با افغانستان باثبات روبه‌رو خواهیم شد».

blank

حسن کاظمی قمی؛ سفیر و نماینده‌ ویژه رییس جمهور ایران در کابل، امروز چهارشنبه، ۲۵ دلو، در شبکه ایکس اعلام کرده که حکومت طالبان برای مشارکت خود در نشست نمایندگان کشورها در دوحه دو «شرط مهم» را اعلام کرده است.

او گفته: «فرصت خوبی است تا معلوم شود گزاره‌ یافتن راه منصفانه برای تعامل که ذیل اهداف نشست آمده چه میزان جدی است.»

آقای قمی تاکید کرده: «اگر مسیر کمیته‌ تماس منطقه‌ای مورد توجه دیگران قرار گیرد و مسیر تعامل دنبال شود، با افغانستان باثبات روبه‌رو خواهیم شد».

این در حالی است که پیش‌تر مقام‌های طالبان اعلام کرده بودند که در نشست دوحه دعوت شده‌اند، اما درباره‌ اشتراک‌شان تصمیم خواهند گرفت.

این گروه خواستار توضیح درباره‌ آجندا و ترکیب نشست دوحه شده است.

دومین نشست نمایندگان ویژه‌ کشورها در امور افغانستان قرار است به روزهای ۱۸ و ۱۹ ماه جاری میلادی در دوحه برگزار شود.

این نشست با میزبانی آنتونیو گوترش؛ دبیرکل سازمان ملل متحد برگزار می‌شود و در آن پیشنهادات گزارش «ارزیابی مستقل افغانستان» بر اساس قطع‌نامه‌ ۲۷۲۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد بررسی می‌شود.

سفیر و نماینده‌ ویژه‌ ایران پیش از این نیز درباره‌ این نشست گفته بود که کشورهای همسایه و منطقه به‌دنبال همکاری و تعامل با طالبان برای کمک به ثبات افغانستان هستند.

این در حالی است که متیو میلر؛ سخنگوی وزارت خارجه‌ امریکا درباره‌ نشست دوحه گفته که این کشور قویا از درخواست قطعنامه‌ شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تعیین نماینده‌ ویژه در امور افغانستان حمایت می‌کند و از دبیرکل سازمان ملل می‌خواهد که هرچه زودتر این نماینده را تعیین کند؛ موضوعی که طالبان مخالف آن است.

در همین حال، پیشتر ضمیر کابلوف؛ نماینده‌ ویژه روسیه در امور افغانستان نیز با اظهار نظر درباره‌ نشست دوحه در مورد افغانستان گفته بود که شرکای کشورش را به سمت «رفتار درست» هدایت می‌کند.

از سوی دیگر، برخی از فعالان حقوق زن، از جمله زنان معترض با حضور طالبان در نشست دوحه مخالف هستند و این نشست را برای عادی‌سازی روابط با طالبان می‌دانند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *