نشست دوحه؛ مخالفان طالبان خواهان شکل‌گیری دولت قانونی شدند

در آستانه نشست دوحه در مورد افغانستان، جریان‌های مخالف طالبان با نشر بیانیه‌ای مشترک خواهان مساعد شدن زمینه‌ شکل‌گیری دولت قانونی برخاسته از اراده‌ مردم در افغانستان شدند.

blank

جریان‌های مخالف طالبان، امروز پنج‌شنبه، ۲۶ دلو، با نشر اعلامیه‌ای مشترک از دبیرکل سازمان ملل و اشتراک‌کنندگان نشست آتی دوحه خواسته‌اند که با زمینه‌سازی حضور همه‌ طرف‌های سیاسی در این نشست، فرصتی را مهیا کنند که از طریق روند فراگیر ملی، وضعیت کنونی متحول و زمینه‌ شکل‌گیری دولت قانونی برخاسته از اراده‌ مردم افغانستان فراهم گردد و بحران جاری در کشور پایان یابد.

در این اعلامیه اسامی جبهات نظامی مخالف طالبان، جنبش‌های اعتراضی زنان، هشت حزب و چندین شورا درج شده است.

احزاب جمعیت اسلامی، وحدت، جنبش ملی، اسلامی، دعوت و «شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان» از جمله امضاکنندگان این اعلامیه گفته شده است.

این جریان‌ها گفته‌اند که افغانستان در پانزدهم آگست ۲۰۲۱ بر اساس توطئه‌ داخلی و بین‌المللی به طالبان تحویل داده شد که در نتیجه‌ آن نظام سیاسی از هم پاشید، حکومت‌داری تعطیل شد و گروه طالبان «به‌صورت جابرانه و غیرمشروع بر افغانستان مسلط شد».

مخالفان طالبان این گروه را متهم به نقض موازین حقوق بشری کرده و گفته‌اند که با دعوت از طالبان در تمامی نشست‌های بین‌المللی، از جمله نشست سازمان ملل در قطر، نه‌ تنها نمایندگی از افغانستان صورت نمی‌گیرد که به آنان جسارت می‌بخشد که بیشتر از پیش به رفتارهای خشونت‌بار شان ادامه دهند.

این جریان‌ها افزوده‌اند: «ما در حالی‌که از بنیاد با این‌گونه رفتارهای گروه طالبان و ماهیت فکری آنان در تقابل قرار داریم، به این عقیده هستیم که حق دفاع از مادر وطن چه در مبارزات مدنی و میدانی، مشروع و محفوظ است و در عین حال اولویت می‌دهیم که بحران کشور از طریق گفتگو حل گردد.»

در همین‌ حال، در اعلامیه‌ جریان‌های سیاسی مخالف طالبان از دبیرکل سازمان ملل متحد و اشتراک‌کنندگان نشست مشورتی این سازمان در دوحه خواسته شده: «با زمینه‌سازی حضور همه‌ طرف‌های سیاسی ذی‌نفع افغانستان در نشست آتی آن سازمان، فرصت آن مهیا گردد که از طریق پروسه‌ فراگیر ملی، وضعیت کنونی متحول و زمینه‌ شکل‌گیری دولت قانونی برخاسته از اراده‌ مردم افغانستان فراهم گردد تا به بحران‌های جاری در کشور ما نقطه‌ پایان گذاشته شود.»

دومین نشست نمایندگان ویژه‌ کشورها در امور افغانستان قرار است به روزهای ۱۸ و ۱۹ ماه جاری میلادی در دوحه برگزار شود.

این نشست با میزبانی آنتونیو گوترش؛ دبیرکل سازمان ملل متحد برگزار می‌شود و در آن پیشنهادات گزارش «ارزیابی مستقل افغانستان» بر اساس قطعنامه‌ ۲۷۲۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد بررسی می‌شود.

هدف از برگزاری این نشست «بحث در مورد چگونگی رویکرد افزایش مشارکت بین‌المللی درباره‌ افغانستان به‌گونه‌ منسجم، هماهنگ و ساختارمند با درنظرگرفتن توصیه‌های ارزیابی مستقل افغانستان» گفته شده است.

تعیین نماینده‌ ویژه از سوی دبیرکل سازمان ملل از دستور کار این نشست است.

طالبان نیز در این نشست دعوت شده‌اند؛ اما اشتراک خود را مشروط به تحقق خواسته‌های‌شان کرده‌اند.

امیرخان متقی؛ سرپرست وزارت خارجه‌ طالبان گفته است در صورتی‌ که در نشست دوحه فرصت رایزنی میان این گروه و سازمان ملل متحد در رابطه با همه‌ موضوعات فراهم شود و این گروه بتواند از افغانستان نمایندگی کند، در این‌صورت این نشست یک فرصت خوب است.

جریان‌های مخالف طالبان اما گفته‌اند که شرط موفقیت نشست دوحه نیازمند درنظرداشت خواسته‌های مردم، همکاری جریان‌های مؤثر سیاسی و طرف‌های ذی‌نفع و اجتناب از هر نوع تعامل سیاسی-دیپلماتیک با گروه طالبان در غیاب مردم افغانستان است.

جریان‌های سیاسی مخالف طالبان تداوم همکاری‌های بشردوستانه با مردم افغانستان را یک امر حیاتی دانسته، اما گفته‌اند که همکاری‌های بشردوستانه با مردم فقیر و همکاری اقتصادی با گروه طالبان دو امر جدا از هم است.

این جریان‌ها گفته‌اند که در چنین شرایطی، هرنوع همکاری با گروه طالبان هیچ نوع سودی به حال مردم افغانستان نداشته و برعکس این گروه را در مسیر انحراف از اصول انسانی تقویت خواهد کرد.

مخالفان طالبان تأکید کرده‌اند که توجه سازمان ملل متحد و سایر نهادهای امدادرسان به تفکیک موشکافانه‌ همکاری‌های بشردوستانه به مردم افغانستان از کمک به گروه طالبان یک امر ضروری و خواست مشروع مردم افغانستان است.

آنان درباره‌ احتمال دسترسی گروه طالبان به صندوق امانی دارایی‌های مردم افغانستان نیز ابراز نگرانی کرده‌اند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *