جاپان به رتبه چهارم اقتصاد جهانی سقوط کرد

داده‌های دولتی جاپان نشان می‌دهد که این کشور با یک رتبه سقوط به چهارمین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شده است.

blank

داده‌های دولتی جاپان که امروز پنج‌شنبه، ۲۶ دلو منتشر شده، نشان می‌دهد که جاپان پس از امریکا، چین و آلمان به رده‌ چهارم از نظر قدرت اقتصاد جهانی سقوط کرده است.

اقتصاد جاپان در سال ۲۰۲۳ از اقتصاد آلمان عقب افتاده است.

به‌گفته‌ تحلیل‌گران، کاهش نیروی کار و نوسانات ارزی از عوامل زمینه‌ساز پس‌رفت اقتصادی جاپان محسوب می‌شوند.

رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۱۰ باعث شد جاپان از جایگاه دومین اقتصاد جهان یک پله سقوط کند و در جایگاه سوم قرار گیرد.

داده‌های تازه نشان می‌دهد که جاپان جایگاه سوم را نیز به آلمان داده و به جایگاه چهارم سقوط کرده است.

مقایسه‌ بین اقتصاد کشورها با «تولید ناخالص داخلی اسمی» ارزیابی می‌شود که شرایط داخلی کشور را منعکس نمی‌کند و برحسب دالر محاسبه می‌شود.

تولید ناخالص داخلی اسمی جاپان در سال گذشته‌ میلادی ۴.۲ تریلیون دالر ثبت شد، اما از آلمان که در ماه گذشته اعلام شد، ۴.۴ یا ۴.۵ تریلیون دالر بود.

برخلاف جاپان، آلمان با تکیه بر قدرت یورو توانست بر تورم‌های ناشی از پاندمی کرونا و جنگ اوکراین فایق آید و پایه‌های اقتصاد خود را محکم کند.

در حالی‌که ضعف «ین» در برابر دالر به امتیاز منفی برای جاپان تبدیل شد.

از سوی دیگر، آلمان توانسته با پذیرش مهاجر تا حدی کمبود نیروی کار خود را جبران کند. در حالی‌که جاپان به ندرت نیروی کار خارجی می‌پذیرد.

تتسوجی اوکازاکی؛ استاد اقتصاد در دانشگاه توکیو گفته: «آخرین داده‌ها از واقعیت‌های جاپان حاکی از ضعف آن است و احتمالا منجر به کمرنگ‌شدن حضور این کشور در جهان می‌شود.»

جاپان پس از جنگ جهانی دوم، به «معجزه‌ اقتصادی» شهرت یافت و پس از امریکا به دومین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شد.

با سخت‌کوشی مردم جاپان، شرکت‌های بزرگی مانند هوندا و پاناسونیک از دل شرکت‌های کوچک ظهور کردند و تولیدات جاپان به اجناس ارزان و باکیفیت در سراسر جهان شهرت یافت.

اوکازاکی همچنین گفته: «اما وقتی به چند دهه‌ آینده نگاه می‌کنیم، چشم‌انداز روشنی در انتظار جاپان نیست.»

در همین حال، ارقام صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که اقتصاد جاپان از ۶.۳ تریلیون دالر در سال ۲۰۱۲ به حدود ۴.۲ تریلیون دالر در سال ۲۰۲۳ کاهش یافته است؛ اما این تا حد زیادی به دلیل کاهش ارزش پول جاپان از زیر ۸۰ ین به دالر امریکا به حدود ۱۴۱ ین است.

در همین حال، اقتصاد پراکنده آلمان به سختی مدلی را ارائه می‌دهد که نشان دهد جاپان در کجا اشتباه می‌کند. اخبار مربوط به پیشی گرفتن اقتصاد جاپان در آنجا تقریبا مورد توجه قرار نگرفته است؛ زیرا نارضایتی عمومی از سیاست‌های اقتصادی در بحبوحه تورم مداوم، افزایش قیمت انرژی و توقف رشد در حال فرونشستن است.

بر اساس آمار صندوق بین‌المللی پول، دو اقتصاد با جمعیت سالخورده، کمبود منابع طبیعی و اتکای آن‌ها به صادرات موتر در مقایسه با هند که قرار است در سال ۲۰۲۶ از جاپان و در سال ۲۰۲۷ از آلمان پیشی بگیرد، اشتراک بیشتری دارند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *