فعالان پنجشیر از غصب حدود 300 خانه و مکتب از سوی طالبان خبر می‌دهند

شورای جهانی پنجشیریان که متشکل از فعالان ولایت پنجشیر است طی یک گزارش تحقیقی گفته است که طالبان ۲۸۵ خانه و ۱۲ مکتب را در پنجشیر غصب کرده اند.

blank

شورای جهانی پنجشیریان، که یک نهاد تازه‌ تاسیس متشکل از فعالان ولایت پنجشیر است، روز پنج‌شنبه (۲۶ دلو) با انتشار یک گزارش تحقیقی جامع اعلام کرد که طالبان ۲۸۵ خانه مسکونی، ۱۳ مسجد و ۱۲ مکتب را در پنجشیر غصب کرده است.

این شورا گفته طالبان منابع عایداتی مردم را به زور از آنها گرفته و باشندگان این ولایت را به کوچ اجباری مجبور می‌کنند.

این شورا در یک گزارش تحقیقی گفت که این اماکن شخصی و عمومی، توسط مقام‌های بلندپایه طالبان غصب شده است.

در گزارش آمده اکثر خانه‌های مسکونی دارای امکانات رهایشی و وسایل نقلیه بوده که مقام‌های بلندپایه طالبان آنرا غصب کرده و با خانواده‌های خود در آن زندگی می‌کنند. همچنین گزارش شده است که مقامات طالبان در بعضی از این خانه‌ها، پایگاه‌های نظامی ساخته شده‌اند.

شورای جهانی پنجشیریان در گزارش خود نوشته بیشتر از ۲۱ هزار عضو طالبان در پنجشیر حضور دارند که «باعث آزار و اذیت» مردم این ولایت می‌شوند.

این نهاد متعلق به مردم پنجشیر نوشته است طالبان بر علاوه مکان‌های رهایشی، مساجد، مکاتب و چشمه‌های آب آشامدینی را انحصاری ساخته و در نقاط مختلف این ولایت پایگاه‌های امنیتی اعمار کرده و حتی از زمین‌های حاصل‌خیز مردم، راه عمومی ساخته است.

این گزارش گفته رفتار طالبان در برابر مردم پنجشیر طبق ماده ۳۳۵ و ۷۱۵ کد جزا جرم و از لحاظ حقوق بین‌المللی «استثمار» است.

این نهاد گفته تصرف خانه‌های مردم طبق ماده ۷ و ۸ اساس‌نامه کیفری دادگاه بین‌المللی «جنایت جنگی» و «جنایت بشری» است و عاملان آن مجرم شناخته می‌شوند.

گفتنی است که بعد از روی کار آمدن طالبان گزارش های متعددی از اعمال خشونت این گروه علیه باشندگان ولایت پنجشیر منتشر شده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *