جنگ اوکراین؛ روسیه شهر استراتژیک آویدیوکا را تصرف کرد

در حالی‌که جنگ میان نیروهای روسیه و اوکراین همچنان جریان دارد، منابع از تخلیه نیروهای اوکراینی از شهر کلیدی آودیوکا خبر داده‌ و می‌گویند که روسیه شهر استراتژیک آویدیوکا را تصرف کرده‌ است.

blank

ارتش اوکراین بامداد امروز شنبه، ۲۸ دلو، اعلام کرد که نیروهای خود را از آودیوکا، یک شهر کوچک اما مهم در شرق این کشور که برای ماه‌ها از چند جهت تحت محاصره نیروهای روسیه بود، خارج کرده است.

اولکساندر سیرسکی؛ فرمانده نیروهای مسلح اوکراین، گفت که او «برای پرهیز از محاصره شدن نیروها و حفظ جان سربازان و سلامت پرسنل نظامی اقدام کرد.»

او افزود که نیروها به «خطوطی مطلوب‌تر» منتقل شدند.

در همین حال، معاون او گفته که روسیه در زمینه آتش توپخانه برتری عظیمی دارد، و «در حال پیش‌روی از روی اجساد سربازان خودی است.»

آودیوکا که دروازه ورودی منطقه دونتسک است – ماه‌ها صحنه نبردهای بسیار شدیدی بوده و تقریبا به طور کامل ویران شده است.

این شهر کوچک در واقع از سال ۲۰۱۴ که نیروهای مورد حمایت روسیه بخش‌های بزرگی از مناطق دونتسک و لوهانسک را گرفتند صحنه نبرد بوده است.

سقوط آودیوکا بزرگ‌ترین تغییر در بیش از هزار کیلومتر خط مقدم جنگ از زمانی است که نیروهای روسیه شهر باخموت در آن اطراف را در می ۲۰۲۳ اشغال کردند.

حمله تمام عیار روسیه به اوکراین در فبروری ۲۰۲۲ شروع شد.

جنرال سیرسکی صبح امروز شنبه در بیانیه‌ای در فیسبوک گفت که تصمیم او بر «وضعیت عملیاتی در اطراف آودیوکا» متکی است. او گفته: «سربازان ما وظیفه نظامی خود را با سربلندی انجام دادند، هرچه در توان داشتند برای انهدام بهترین یگان‌های نظامی روسیه انجام دادند، از نظر نیروی انسانی و تجهیزات، ضایعات قابل توجهی به دشمن وارد کردند.»

او که چند روز پیش در سمت فرماندهی نیروها منصوب شد گفت که نیروهای اوکراینی «درحال اتخاذ تدابیری برای تثبیت وضعیت و حفظ مواضع خود هستند.»

جان کربی؛ سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا، پیشتر گفته بود که خطر سقوط آودیوکا جدی است، عمدتا به این دلیل که «مهمات توپخانه نیروهای اوکراینی در کارزار نبرد رو به اتمام است.»

او گفت: «روسیه موجی از نیروهای وظیفه را یکی پس از دیگری برای حمله به مواضع اوکراین اعزام می‌کند. و از آنجایی که کنگره هنوز لایحه تکمیلی را تصویب نکرده، ما نتوانسته‌ایم گلوله‌های توپخانه که اوکراین به شدت به آنها نیاز دارد را در اختیار این کشور قرار دهیم تا حملات روسیه را دفع کند.»

او افزود که «نیروهای روسیه اکنون در حال رسیدن به خندق‌های اوکراین در آودیوکا هستند و شروع به غلبه بر خطوط دفاعی اوکراین کرده‌اند.»

سنای امریکا اوایل هفته گذشته یک بسته کمک خارجی ۹۵ میلیارد دالری (از جمله ۶۰ میلیارد دالر برای اوکراین) را پس از ماه‌ها کشمکش سیاسی تصویب کرد، اما این طرح در مجلس نمایندگان با موانع جدی روبه‌روست.

اوکراین به شدت به تامین تسلیحات از سوی ایالات متحده و دیگر متحدان غربی وابسته است تا بتواند به جنگ با روسیه که یک نیروی نظامی بسیار بزرگ‌تر، مجهز به مهمات فراوان توپخانه است، ادامه دهد.

ینس استولتنبرگ؛ دبیرکل ناتو، روز پنج‌شنبه هشدار داد که ناکامی امریکا در تصویب ادامه کمک نظامی به اوکراین از حالا بر میدان نبرد اثر گذاشته است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *