معصوم استانکزی: طالبان به انحصار قدرت پایان دهند

در آستانه نشست سرنوشت‌ساز دوحه درباره افغانستان، معصوم استانکزی؛ رییس هیات مذاکره‌کننده دولت پیشین که به انحصار قدرت و «سوءاستفاده از نام مردم» پایان دهند.

blank

معصوم استانکزی؛ رییس هیات مذاکره‌کننده دولت پیشین افغانستان، امروز شنبه، ۲۸ دلو، با نشر پیامی در ایکس از طالبان خواست به تعهدات خود عمل کنند.

آقای استانکزی گفته ملت‌سازی در صورتی ممکن خواهد بود که به «انحصار قدرت» و «سوءاستفاده از نام مردم» نقطه پایان گذاشته شود.

او تاکید کرد که چنین کاری از تمام طرف‌ها «خودگذری» می‌خواهد.

معصوم استانکزی که در دوره ۲۰ ساله جمهوری از مقامات ارشد دولت بود، گفته از نشست دوحه نباید توقع زیادی داشت چرا که به گفته او «در یک جلسه همه مشکلات حل نمی‌شود.» با این حال او تاکید کرده که این نشست، فرصتی است که از آن باید به طور معقول استفاده شود.

نشست دوحه با میزبانی آنتونیو گوترش؛ دبیرکل سازمان ملل قرار است روزهای یک‌شنبه و دوشنبه، ۲۹ و ۳۰ بهمن برگزار شود.

استانکزی یک روز قبل از برگزاری این نشست گفته که «بحث‌ها پیرامون نشست دوحه داغ و «تلاش‌های پشت‌پرده توقعات زیادی را ایجاد کرده است.»

او که در حکومت پیشین چندین بار با طالبان رو در رو مذاکراتی داشته، گفته در نشست دوحه چهار محور وجود دارد.

او این چهار محور را این‌گونه شرح داده است: مردم افغانستان، گروه‌های سیاسی، طالبان و جامعه جهانی.

به گفته این مقام حکومت پیشین، ایجاد توازن میان خواست‌های همه این محورها دشوار است و «نگرانی‌ها و نکات مشترک، همزمان با اختلافات جدی میان خواست‌های این محورها وجود دارد.»

آقای ستانکزی با اشاره به اعلامیه‌های مخالفان طالبان، گفته که جریان‌های سیاسی روی چند موضوع توافق نظر دارند، نخست: ضرورت و اولویت یک راهکار سیاسی و گفتمان سازنده که انگیزه و نیاز قیام مسلحانه را منتقی کند.

دوم: ایجاد و توافق در مورد نظام سیاسی که ممثل اراده مردم بر مبنای قانون اساسی باشد و مشروعیت ملی و بین‌المللی را حاصل کند.

سوم: عدالت اجتماعی و حقوق همه به شمول زنان تضمین شوند.

چهارم: ضرورت و درخواست کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان که با چندین بحران بشری همزمان به شمول تغییرات شدید اقلیمی و عواقب آن روبه‌رو اند.

پنجم: نگرانی از افراط گرایی که به سرعت در منطقه در حال رشد است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *