طالبان در نشست دوحه شرکت نمی‌کنند

در حالی که تنها یک روز تا برگزاری نشست سازمان ملل در دوحه قطر باقی مانده وزارت خارجه طالبان در بیانیه‌ای گفته است که اعضای این گروه این نشست شرکت نمی‌کند.

blank

وزارت خارجه طالبان طی بیانیه ای امروز(28 دلو) می‌گوید شرکت در این نشست که به ابتکار دبیرکل سازمان ملل فردا و پس‌فردا برگزار می‌شود، به دلیل عدم پیشرفت در مورد خواسته‌هایش، «شرکت بی‌نتیجه را سودمند» نمی‌داند.

در بیانیه وزارت خارجه طالبان یک روز پیش از این نشست آمده است با آنکه در دو ونیم سال اخیر حکومت طالبان «تلاش کرده است تا پایه‌های سیاسی، اداری، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی حکومت را تقویت کند و همزمان در روابط خود با کشورهای منطقه به پیشرفت‌های زیادی دست یافته است.»

همچنین در این بیانیه اضافه شده که حکومت طالبان از طریق کانال‌های مختلف با سازمان ملل و کشورهای غربی و به ویژه ایالات متحده امریکا جلساتی داشته است، و در مورد «تحریم‌های یکجانبه غیرقانونی، فهرست سیاه و پاداش [برای دستگیری برخی مقام‌های طالبان] و آزادسازی ذخایر بانکی افغانستان گفتگو کرده است.»

در بیانیه طالبان تاکید شده که نشست نمایندگان ویژه کشورها که قرار است در روزهای ۱۸-۱۹ فبروی به ابتکار دبیرکل سازمان ملل در دوحه پایتخت قطر برگزار شود، «فرصت خوبی برای گفتگوهای صریح و سازنده در مورد موضوعات مورد اختلاف» می‌توانست باشد.

این وزارت تاکید کرده است که در صورتی که حکومت طالبان «به عنوان تنها نماینده رسمی افغانستان» در دوحه شرکت کند، این نشست «سودمند خواهد بود، در غیر این صورت، حضورغیرموثر، به خاطر عدم پیشرفت در گفتگوها بی‌فایده» است.

طالبان همچنین از سازمان ملل خواسته است که با درنظرداشت واقعیت‌های کنونی، این نکته را در نظر بگیرد که برخلاف رژیم قبلی در ۲۰ سال گذشته، «این حکومت افغانستان [طالبان] را هیچ‌کس نمی‌تواند تحت فشار قرار دهد.»

پیش از این سرپرست وزارت خارجه طالبان شرط‌های حکومت این گروه را برای اشتراک در نشست ملل متحد در بارۀ افغانستان در قطر اعلام کرد و گفت که اگر این شرط‌‌ها پذیرفته نشود، هیات این گروه در این نشست اشتراک نخواهد کرد.

رسانه ها گزارش داده بودند که اصلی‌ترین شرط طالبان این است که به نمایندگان آن گروه فرصت داده شود تا گفتگوی مستقیم و اساسی با ملل متحد داشته باشند.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *