حمایت حنیف اتمر از موضع استانکزی در مورد دیورند

حنیف اتمر، وزیر خارجه دولت سابق افغانستان از اظهارات معین وزارت خارجه طالبان درباره نپذیرفتن دیورند به‌عنوان مرز رسمی میان افغانستان و پاکستان حمایت کرد.

blank

حنیف اتمر، وزیر خارجه سابق افغانستان گفت که با اظهارات عباس استانکزی، معین وزارت خارجه طالبان موافق است و او در سطح ملی، در موقف‌گیری خود تنها نیست.

با این حال او گفته سوال این است که آیا سیاست رسمی گروه طالبان نیز در قبال دیورند همین است یا خیر.

عباس استانکزی گفته بود که نه دیورند را قبول دارد و نه بررسی پاسپورت و ویزا را در گذرگاه‌های مرزی.

او گفته دیورند، افغانستان را دو نیمه کرده و این «خط فرضی» است که «انگریزها» بر قلب افغان‌ها کشیده است.

عباس استانکزی در واکنش به اخراج اجباری مهاجرین افغان در ایالت‌های خیبرپختونخوا و مناطق قبیله‌ای، گفت آنجا سرزمین افغان‌هاست و روزی آزاد خواهد شد.

این مقام وزارت خارجه طالبان روز پنجشنبه، ۲۶ دلو در سخنرانی خود هشدار داد که اگر افغانستان روی پای خود بایستد، حساب هر گلوله، توپ و طیاره را که در این چهل سال از پاکستان به سوی افغانستان آمده خواهد گرفت.

در همین حال وزارت امور خارجه پاکستان در برابر سخنان شیرمحمد عباس استانکزی، معین وزارت خارجه طالبان، درباره عدم رسمیت مرز میان افغانستان و پاکستان واکنش نشان داد و آنرا «خودخواهانه و واهی» خواند.

این وزارت در اعلامیه‌ای افزود که طالبان به‌جای این موضوع به نگرانی امنیتی پاکستان رسیدگی کند.

وزارت خارجه پاکستان روز جمعه، ۲۷ دلو، در این اعلامیه‌ نوشت: «هر گونه ادعای خودخواهانه و واهی در مورد قانونی بودن و مقدس بودن مرز پاکستان و افغانستان نمی‌تواند واقعیت‌های جغرافیایی، تاریخی و حقوق بین‌الملل را تغییر دهد».

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *