طالبان مدیرمسئول خبرگزاری «خامه‌پرس» را بازداشت کردند

در ادامه فشارها و محدودیت‌های گسترده از سوی طالبان علیه رسانه‌ها، مرکز خبرنگاران افغانستان از بازداشت مدیرمسئول خبرگزاری «خامه‌پرس» خبر داده است.

blank

مرکز خبرنگاران افغانستان، شامگاه شنبه، ۲۸ دلو، با نشر خبرنامه‌ای اعلام کرد که منصور نیک‌مل؛ مدیرمسئول خبرگزاری «خامه‌پرس» پس از احضار در وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان، بازداشت شده است.

خوشنود نبی‌زاده؛ صاحب‌امتیاز «خامه‌پرس» به مرکز خبرنگاران افغانستان گفته است که آقای نیک‌مل حوالی ظهر شنبه به وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان رفت و پس از آن «از سرنوشت او به ما اطلاع نرسید و ما باور داریم که بازداشت شده است».

آقای نبی‌زاده افزوده است که وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان این خبرنگار را در پی نشر گزارشی مبنی بر کاهش حضور زنان در سطح شهر کابل پس از بازداشت‌های اخیر در پیوند به موضوع حجاب، احضار کرده بود.

صاحب‌امتیاز «خامه‌پرس» همچنین گفته است که در این گزارش به نگرانی‌های دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) و رینا امیری؛ نماینده‌ ویژه امریکا در امور زنان و حقوق‌ بشر برای افغانستان اشاره و با چند زن جوان مصاحبه شده است.

او افزوده است که وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان گفته است که «خامه‌پرس» با این گزارش به دستورالعمل‌های این گروه بی‌اعتنایی کرده است‌.

در همین حال، خبرگزاری «خامه‌پرس» نیز با نشر گزارشی، از ناپدیدشدن آقای نیک‌مل خبر داده و او را خبرنگار این رسانه معرفی کرده است.

این رسانه گفته است که آقای نیک‌مل پس از احضار توسط اداره‌ امر به معروف و نهی از منکر طالبان ناپدید شده و آنان خواستار بازگشت فوری و ایمن او هستند.

این خبرگزاری توضیح نداده است که خبرنگارش به چه دلیل از سوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان احضار شده است.

مرکز خبرنگاران افغانستان ضمن ابراز نگرانی از بازداشت این خبرنگار، از وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان خواسته است که او را هرچه زودتر و بدون قید و شرط آزاد کند.

مرکز خبرنگاران افغانستان از این اداره‌ طالبان خواسته است که «به قانون احترام بگذارد و اجازه بدهد خبرنگاران مطابق با قانون رسانه‌ها که از سوی حکومت طالبان نیز قابل اجرا خوانده شده است، فعالیت کنند».

مرکز خبرنگاران افغانستان گفته است که این پنجمین مورد از بازداشت خبرنگاران در یک ماه اخیر است که رسانه‌ای شده است.

بر اساس خبرنامه این مرکز، طالبان در یک ماه اخیر دو خبرنگار خبرگزاری «گردش اطلاعات» و خبرنگار خبرگزاری «کیودو» را در کابل و خبرنگار محلی خبرگزاری «پژواک» را در سمنگان بازداشت کرده بودند‌.

ادارات استخبارات‌ و امر به معروف و نهی از منکر طالبان در بیش از دو سال اخیر بارها خبرنگاران را احضار، بازداشت و شکنجه کرده‌اند.

نهادهای حامی خبرنگاران بازداشت آنان از سوی اداره‌ استخبارات‌ و امر و به معروف و نهی از منکر طالبان را «غیرقانونی» می‌دانند و خواستار بررسی شکایات از خبرنگاران مطابق با قانون رسانه‌های همگانی مصوب حکومت پیشین هستند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *