فعالان حقوق بشر خواستار حفاظت از میراث‌ فرهنگی افغانستان شدند

در حالی‌ که طالبان متهم به تخریب بیشترین آثار تاریخی کشور هستند، اتحادیه فعالان حقوق بشر با نشر بیانیه‌ای خواستار توجه سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی سازمان ملل متحد (یونسکو) به میراث‌ فرهنگی افغانستان تحت حاکمیت طالبان شده است.

blank

این اتحادیه در نامه‌ای به دبیرکل یونسکو گفته است که اقدامات طالبان تنها منجر به طرد زنان از جامعه، آپارتاید جنسیتی، کشتار هدفمند غیرنظامیان و سایر جنایات نمی‌شود؛ بلکه یک حمله‌ سیستماتیک و هشداردهنده به میراث غنی فرهنگی و تاریخی کشور، به‌ویژه عناصر مرتبط با زبان، ادبیات و میراث فارسی است.

اتحادیه فعالان حقوق بشر به حذف تابلوها، تصاویر و تخریب تندیس شاعران فارسی‌زبان، آتش‌زدن ابزارهای موسیقی، تخریب و حفاری ساحات باستانی، از جمله در اطراف بودای بامیان اشاره کرده و گفته‌ است که حوادث اخیر به وضوح برنامه‌ ویرانگر طالبان را نشان می‌دهد.

در اعلامیه‌ این اتحادیه آمده است که گزارش‌های نگران‌کننده‌ای در مورد بحث‌ها و قصد طالبان برای حذف زبان ازبکی از سیستم آموزشی در افغانستان نیز منتشر شده است.

اتحادیه فعالان حقوق بشر افزوده: «ما به‌عنوان نمایندگان گروه‌های مدافع حقوق بشر بیم آن داریم که ادامه‌ این اقدامات خطری قریب‌الوقوع برای میراث فرهنگی کشورمان ایجاد کند.»

این اتحادیه از دبیرکل سازمان یونسکو خواسته است که به‌گونه‌ عاجل و قاطع در برابر اقدامات طالبان مسئولیت خود را ادا کند.

اتحادیه فعالان حقوق بشر گفته است که یونسکو از ارزش‌ها و میراث فرهنگی مردم افغانستان، از جمله نمادها و آثار مرتبط با ادبیات، زبان و تمدن فارسی و همچنین مقبره‌های شخصیت‌های تاریخی و فرهنگی حفاظت کند.

این اتحادیه افزوده است که به‌عنوان یک اقدام ضروری و فوری، یونسکو باید بیانیه‌ای صادر کند و اقدامات طالبان علیه میراث فرهنگی افغانستان را محکوم کند.

سازمان یونسکو و مقام‌های فرهنگی طالبان تاکنون به این بیانیه واکنشی نشان نداده‌اند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *