گفتگوی «گروه تماس منطقه‌ای» پیش از آغاز نشست دوحه

حسن کاظمی قمی؛ سفیر و نماینده ویژه رییس جمهور ایران از دیدار و گفتگوی نماینده‌های ایران، پاکستان، چین و روسیه به عنوان اعضای «گروه تماس منطقه‌ای» پیش از آغاز رسمی نشست دوحه، خبر داده است.

blank

حسن کاظمی قمی؛ سفیر و نماینده ویژه رییس جمهور ایران، امروز یک‌شنبه، ۲۹ دلو، اعلام کرده که نماینده‌های ایران، پاکستان، چین و روسیه پیش از آغاز رسمی نشست دوحه، گفتگو کردند.

نماینده ویژه رییس جمهور ایران قبل از آغاز رسمی روز اول نشست دوحه این جلسه را «نشست مهمی» خوانده و گفته که نمایندگان این چهار کشور وضعیت قبل از جلسه دوحه و پس از دیدار در کابل با میزبانی طالبان را «مرور» کردند.

او افزوده که مردم افغانستان، امنیت جمعی و فرایندی که بتواند امنیت و ثبات، همچنین رفاه مردم را تضمین کند «مساله مشترک» این چهار کشور است.

هنوز از جزئیات این نشست اطلاعات بیشتری منتشر نشده است.

ایران، روسیه و چین با تعیین یک نماینده ویژه جدید از سوی سازمان ملل برای افغانستان موافق نیستند.

پاکستان هنوز موقف روشنی در این مورد ندارد.

طالبان نیز پیش از این با تعیین یک نماینده جدید از سوی سازمان ملل مخالفت کرده است.

در همین حال، کاظمی قمی «کمیته تماس منطقه‌ای» را یک فرایند مهم و اثرگذار دانسته است.

کمیته تماس منطقه‌ای براساس پیشنهاد تهران تشکیل شده و در چارچوب آن ماه گذشته طالبان برای اولین بار در ماه گذشته میزبان نمایندگان ویژه کشورهای منطقه در کابل بود.

از سوی دیگر، سفیر و نماینده ویژه رییس جمهور ایران پیشتر از دیدار و گفتگویش با سهیل شاهین؛ نماینده و رییس دفتر سیاسی طالبان در حاشیه نشست دوحه خبر داده بود.

آقای قمی گفت: «گفتگوی مفصل، سودمند و صریح با نماینده حکومت سرپرست افغانستان در ‎دوحه صورت گرفته و تاکید شد که قرن‌ها همجواری، هموندی و همسایگی، توام با همکاری در حوزه تمدنی مشترک، دینی یکسان و فرهنگی همسان سبب شده دفاع از کیان همه اقشار مردم افغانستان فارغ از سیاست‌ها و صورت‌ها مبنای دیپلماسی ایران باشد.»

این در حالی است که دومین نشست نمایندگان ویژه کشورها برای افغانستان قرار است تا دقایق بعد در دوحه آغاز شود.

در همین حال، مقامات سازمان ملل متحد در نشست دوحه به رسانه‌ها گفته‌اند که نمایندگان جریان‌های سیاسی مخالف طالبان در این نشست دعوت نشده‌اند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *