مرکز خبرنگاران خواستار اولویت دادن به آزادی رسانه‌ها در نشست دوحه شد

مرکز خبرنگاران افغانستان با پخش اعلامیه‌ای درباره نشست دوحه گفته است که در این نشست به نگرانی‌های خبرنگاران و رسانه‌ها اولویت داده شود.

blank

این نهاد خبرنگاران در اعلامیه ای روز یکشنبه (٢٩ دلو) افزود که برای توقف بازداشت خبرنگاران و رسیدگی به موارد خشونت و نقض حقوق اعضای جامعه رسانه‌ای باید بر طالبان فشار آورده شود.

این نهاد گفته است که از حضور یک عضو جامعه‌ رسانه‌ای افغانستان در این نشست خرسند است.

بر اساس اعلامیه‌ مرکز خبرنگاران افغانستان، لطف‌الله نجفی‌زاده، مدیرمسئول تلویزیون «آمو» به نمایندگی از جامعه‌ رسانه‌ای افغانستان در کنار سه زن از اعضای جامعه‌ی مدنی کشور در این نشست حضور دارد.

مرکز خبرنگاران افغانستان گفته است نگرانی‌ها و موضوعات مرتبط به رسانه‌های افغا‌نستان را برای بحث در این نشست به آقای نجفی‌زاده ابلاغ کرده است.

این نهاد گفته است که در سطح داخلی، خواستار لغو ۱۵ دستور طالبان علیه رسانه‌ها، توقف بازداشت‌های خودسرانه‌‌ خبرنگاران و کارکنان رسانه‌ها و آزادی فوری افراد بازداشت‌شده است.

مرکز خبرنگاران همچنین گفته است که در سطح بین‌المللی از جامعه‌‌ جهانی می‌خواهد که حمایت از تاب‌آوری جامعه‌ رسانه‌ای افغانستان در تبعید را افزایش دهند، استقلال و تنوع رسانه‌ها را تقویت کنند، روزنامه‌نگاری مستقل را ترویج کنند و به خبرنگارانی‌ که با تهدیدات فوری روبه‌رو هستند ویزای اضطراری صادر، به جابه‌جایی آنان کمک و از آنان حمایت مالی کنند.

این نهاد از جامعه‌ی جهانی خواسته است که حمایت از خبرنگاران زن را اولویت دهد تا از مشارکت فعال آنان در عرصه‌ رسانه‌ها اطمینان حاصل شود‌.

گفتنی است که نمایندگان طالبان در این نشست حضور ندارند.

این گروه در بیش از دو سال گذشته ده‌ها خبرنگار را بازداشت و در مواردی آنها را شکنجه کرده است.

دومین نشست نمایندگان ویژه‌ کشورها در امور افغانستان به میزبانی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد امروز در دوحه، پایتخت قطر آغاز شد.

در این نشست در مورد رویکرد هماهنگ‌تر، منسجم‌تر و ساختاریافته‌تر جامعه‌ی جهانی در تعامل با افغانستان تحت کنترل طالبان بحث می‌‌شود.

نمایندگان ویژه‌ کشورها در این نشست همچنین پیشنهادات گزارش «ارزیابی مستقل افغانستان» و تعیین نماینده‌ ویژه سازمان ملل متحد برای این کشور را بررسی می‌کنند.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *