نشست دوحه؛ گوترش خواستار تشکیل دولت همه شمول با حضور همه اقوام در افغانستان شد



انتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در روز دوم نشست دوحه خواستار تشکیل دولت همه‌شمول با مشارکت همه اقوام افغانستان شد.

blank

گوترش روز دوشنبه، ۳۰ دلو در نشست خبری در دوحه گفته است که طالبان فکر می‌کنند رسیدگی به نگرانی‌های جهان وظیفه این گروه نیست و از جهان می‌خواهند آنان را به‌رسمیت بشناسد.

وی اضافه کرده است که جامعه جهانی فکر می‌کند به هیچ یک از نگرانی‌هایش توسط طالبان رسیدگی نشده است و نمی‌تواند پیشرفتی در تعامل با این گروه بیابد.

او نشست دوم دوحه را «بسیار مفید» خوانده و افزوده که عدم اشتراک طالبان جلسه را «صدمه» نزده است.

به گفته وی، نامه‌ای از سوی طالبان به‌دست آورده است و در آن درخواستی مطرح شده بود که حق سازمان ملل متحد برای گفتگو با دیگر نمایندگان مردم افغانستان را نقض می‌کرد.

دبیرکل سازمان ملل علاوه کرده که دیدارش با نمایندگان ویژه کشورها برای افغانستان «فوق‌العاده سازنده» بود و در این نشست روی مسایل کلیدی اجماع حاصل شده است.

وی خاطرنشان کرده که در کنار طالبان مهم است صدای دیگر بخش‌های افغانستان نیز شنیده شود و این کشور به پناهگاه امن تروریستان مبدل نشود.

با این حال، گوترش در بخش دیگر سخنانش گفته است که در مورد تحقیقات مستقل هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل در مورد افغانستان میان نمایندگان کشورها اتفاق نظر وجود دارد.

او همچنین ابراز نگرانی کرده که وضعیت حقوق بشر در افغانستان بهبود نیافته است.

نشست دوحه دیروز با میزبانی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد آغاز شد و امروز نیز ادامه دارد.

افزون بر نمایندگان ویژه کشورها در امور افغانستان، میترا مهران، شاه‌گل رضایی، محبوبه سراج، لطف‌الله نجفی‌زاده و فیض زلاند به نمایندگی از جامعه مدنی در این نشست اشتراک کرده‌اند.

طالبان به‌رغم دعوت از سوی سازمان ملل متحد، در این نشست اشتراک نکردند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *