سفیر پیشین امریکا در افغانستان: انتظار ایجاد حکومت متفاوت را نداریم

پس از نشست دو روزه دوحه درباره افغانستان، سفیر پیشین امریکا در افغانستان با ابراز نگرانی اعلام کرده که نمی‌توان ایجاد حکومت متفاوت در افغانستان را انتظار داشت.

blank

جیمز کنینگهام؛ سفیر پیشین امریکا در افغانستان در گفتگو با «صدای امریکا» در مورد دومین نشست دوحه گفت که این نشست به جز تعیین نماینده ویژه سازمان ملل، نتیجه دیگری در پی نخواهد داشت.

او همچنین گفت که طالبان هیچ تغییری نکرده‌اند و نمی‌توان ایجاد حکومت متفاوتی را در افغانستان انتظار داشت.

او تصریح کرد که قرار بود طالبان در جریان نشست دوحه برای کسب مشروعیت بین‌المللی، رویکرد متفاوتی را اتخاذ کنند، اما چنین نشد.

سفیر پیشین امریکا در افغانستان افزود که جامعه جهانی برای اعمال فشار به منظور پذیرش نماینده‌ ویژه سازمان ملل در امور افغانستان از سوی طالبان، گزینه‌های اندکی در اختیار دارد.

کنینگهام همچنین تاکید کرد که مخالفت طالبان با تعیین چنین نماینده‌ای، در صورتی‌که کشورهای همسایه افغانستان و منطقه با آن موافق باشند، مشکل‌ساز خواهد بود.

او هشدار داد که انحصارطلبی طالبان در درازمدت سبب بی‌ثباتی در افغانستان خواهد شد.

این در حالی است که دومین نشست دوحه با اشتراک نمایندگان ویژه کشورها و چهار عضو جامعه مدنی افغانستان، عصر روز گذشته پایان یافت.

آنتونیو گوترش؛ دبیر کل سازمان ملل، نتایج این نشست را ارزنده خواند و گفت که همه اشتراک کنندگان در مورد تشکیل حکومت همه‌شمول، رعایت حقوق بشر و مبارزه با تروریزم در افغانستان اتفاق نظر داشتند.

او همچنین خاطرنشان کرد که به منظور تعیین نماینده ویژه برای افغانستان، رایزنی‌های گسترده را با طالبان و اعضای جامعه مدنی افغانستان، آغاز خواهد کرد.

طالبان اما بار دیگر تاکید کرده‌اند که تعیین نماینده ویژه برای آن‌ها پذیرفتنی نیست.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *