چین خواستار آزادی دارایی‌ها و لغو تحریم‌های افغانستان شد

نماینده ویژه چین در امور افغانستان بار دیگر از امریکا خواست که دارایی‌های افغانستان را آزاد و تحریم‌های یکجانبه خود علیه طالبان را لغو کند.

blank

یو شیایونگ؛ نماینده ویژه چین در امور افغانستان خواهان آزادی دارایی‌های مسدود شده افغانستان شده و از امریکا خواسته که دارایی‌های افغانستان را آزاد و تحریم‌های یکجانبه خود علیه طالبان را لغو کند.

او تاکید کرد که برنامه کمک واشنگتن به افغانستان صرفا سطحی است و از امریکا خواست که دیگر، چالش‌های واقعی پیش روی افغانستان را نادیده نگیرد.

این سخنان یو شیایونگ پس از یک نشست بین المللی دو روزه درباره وضعیت افغانستان منتشر شد که روز دوشنبه در دوحه پایتخت قطر به پایان رسید.

در این نشست کشورهای عضو سازمان ملل و نمایندگان بین المللی امور افغانستان گردهم آمدند تا درباره مسائل پیش روی افغانستان مذاکره کنند.

نمایندگان بیش از ۲۰ کشور و سازمان بین‌المللی از جمله چین، روسیه و امریکا در این نشست با ریاست آنتونیو گوترش؛ دبیرکل سازمان ملل حضور داشتند.

در این نشست طالبان شرکت نکردند، به گفته دبیر کل سازمان ملل، کابل برای شرکت در نشست دوحه درباره افغانستان، شروط «غیرقابل قبولی» تعیین کرده بود.

یو شیایونگ که در این نشست حضور داشت، روز سه‌شنبه گفت: «مایه تاسف است که گفتگو با مقامات طالبان تا به این‌جای سال محقق نشده است؛ اما این نشست جنبه‌های مثبتی نیز داشت، زیرا این کنفرانس نمایندگان کشورها را گرد هم آورد تا درباره نحوه رسیدگی به مسائل افغانستان گفتگو کنند.»

او افزود: «نگرانی‌های جهانی مانند مقابله با تروریزم و جلوگیری از تبدیل شدن افغانستان به بستری برای تروریزم نیز در دستور کار قرار داشتند. پکن همواره از بین بردن تهدید تروریزم در کشور همسایه خود یعنی افغانستان را اولویت قرار داده است، زیرا این مساله برای امنیت مرزی چین بسیار مهم است.»

در همین حال، گوترش روز دوشنبه گفت که نمایندگان بین المللی پس از نشست دو روزه دوحه درباره برخی موضوعات مهم افغانستان به توافق رسیده اند، اما همچنان موانعی وجود دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *