افغان‌ها در چابهار ایران برج ۳۵ میلیون دالری می‌سازند

رسانه‌های ایرانی گزارش داده‌اند که سرمایه‌گذاران افغانستان با هزینه ۳۵ میلیون دالر یک برج در بندر چابهار این کشور می‌سازند.

blank

رسانه‌های ایرانی گزارش داده‌اند که ساخت یک برج ۲۵ طبقه با هزینه‌ ۳۵ میلیون دالر امریکایی معادل پنج‌هزار میلیارد ریال، از سوی سرمایه‌گذاران افغانستان در چابهار، آغاز شده است.

ایرنا به نقل از عبدالحکیم آصفی؛ معاون عمران و زیربنایی منطقه آزاد چابهار گزارش داده که پروژه ساخت این برج آغاز شده است.

آقای آصفی از این پروژه به‌عنوان «پروژه فاخر»‌ نام برده و گفته است که سرمایه‌گذاری روی این پروژه از سوی «گروه سرمایه‌گذاری ستارگان خراسان مهاجر از کشور افغانستان» انجام شده است.

او از این برج به‌عنوان «بزرگ‌ترین و مرتفع‌ترین برج» در جنوب شرق ایران یاد کرده است.

آصفی گفته: «این پروژه در ۲۵ طبقه ساخته خواهد شد که چهار طبقه‌ی آن از منفی یک تا منفی چهار با مساحت ۱۳ هزار متر مربع پارکینگ، سه طبقه شامل همکف و طبقه یک و ۲ با مساحت شش هزار متر مربع تجاری، فوت کورت و لابی خواهد بود.»

او افزوده: «همچنین طبقه سه و چهار با مساحت چهار هزار متر مربع اداری، طبقه پنج تا ۲۵ با مساحت ۳۰ هزار متر مربع مسکونی و طبقه ۲۵ شامل سه پنت هاوس و یک لابی دو‌هزار متر مربعی خواهد بود و در پشت بام این پروژه روف گاردن با دوهزار متر مربع فضای سبز و یک مجموعه استخر ایجاد خواهد شد.»

در همین حال، حسن کاظمی قمی؛ سفیر و نماینده‌ ویژه رییس جمهور ایران در امور افغانستان گفته که این سرمایه‌گذاری از قبل در چابهار صورت گرفته بود، اما اکنون روند اجرایی آن آغاز شد.

او این پروژه را یکی از «پروژه‌های کلان» با سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران افغانستان در ایران می‌داند و می‌گوید که با آغاز روند اجرایی آن، گفتگو‌های جدیدی بین مسئولان چابهار با سرمایه‌گذاران افغانستان در دستور کار خواهد بود.

ساخت این برج با سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران افغانستان در حالی آغاز شده است که یک هیأت فنی از ادارات مختلف طالبان به ایران سفر کرده و روز گذشته از منطقه آزاد چابهار بازدید کرده است.

نماینده‌ ویژه ایران گفته است که حضور هیأت افغانستان در چابهار فقط محدود به همکاری ترانزیتی نیست، بلکه سنگ بنای یک همکاری است.

او افزوده است که «هدف از این همکاری بهره‌مندی از ظرفیت‌های دو کشور است» و تأکید کرده است که ایران تمایل به جذب سرمایه‌گذاری خارجی به‌ویژه از افغانستان دارد‌ وبه دنبال تسهیل روابط و قوانین و مقررات است.

ایران و طالبان در بیش از دو سال اخیر روابط و تعامل گسترده داشته‌اند و هیأت‌های عالی‌رتبه دو طرف به تهران و کابل سفر کرده‌اند‌.

در پی سفر عبدالغنی برادر؛ معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان به تهران، دو طرف پنج تفاهم‌نامه‌‌ همکاری در بخش‌های مختلف امضا کردند و هیأت فنی این گروه برای پی‌گیری روند اجرایی توافقات صورت گرفته در آن سفر، به ایران رفته است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *