طالبان تماس دختران با رسانه‌ها را ممنوع کرد

در ادامه محدودیت‌های گسترده طالبان علیه زنان، دختران و رسانه‌ها، مرکز خبرنگاران افغانستان از محدودیت تازه‌ این گروه خبر داده و گفته است که طالبان تماس دختران با رسانه‌ها در ولایت خوست را ممنوع کردند.

blank

مرکز خبرنگاران افغانستان روز یک‌شنبه، ۶ حوت گزارش داد که عبدالرشید عمری؛ فرمانده امنیه طالبان در خوست با ارسال مکتوبی به ریاست اطلاعات و فرهنگ این گروه در این ولایت، تماس تلفونی دختران با رسانه‌ها در این ولایت را ممنوع کرده است.

مسئولان رسانه‌های محلی در خوست نیز این موضوع را تأیید کرده‌اند.

بر اساس این مکتوب که مرکز خبرنگاران افغانستان منتشر کرده، ضمن ممنوع اعلام شدن هر نوع تماس تلفونی دختران با رادیوها و تلویزیوهای این ولایت، به مسئولان رسانه‌ها نیز هشدار داده شده است، در صورتی که زمینه تماس تلفونی دختران را در برنامه‌های رسانه‌‌های شان فراهم کنند، احضار و مورد پیگیرد قرار خواهند گرفت.

در مکتوب فرماندهی امنیه حکومت طالبان در ولایت خوست ادعا شده است که بعضی از رادیوهای خصوصی خوست برنامه‌های درسی مکاتب و یا برنامه‌های اجتماعی را نشر می‌کنند که در آن دختران زیادی سهم می‌گیرند و با استفاده از این برنامه‌ها زمینه تماس‌های غیرمشروع تلفونی فراهم می‌شود.

مرکز خبرنگاران افغانستان در اعلامیه خود گفته است که به علت بسته بودن مکاتب بالاتر از صنف ششم به روی دختران، اخیرا برنامه‌های آموزشی درس‌های مکاتب از طریق رسانه‌ها در این ولایت افزایش یافته است.

سمیه ولی‌زاده؛ مسئول کمیته ارتباط این مرکز نیز خواستار لغو این تصمیم شده و گفته: «مرکز خبرنگاران افغانستان در این زمینه خواستار این است که این محدودیت برداشته شود، زیرا نشان دهنده نقض آشکار قوانین است و قوانین وضع شده در داخل افغانستان مثل قانون رسانه‌های همه‌گانی و قانون حق دست‌رسی به اطلاعات رعایت شوید، تا آزادی بیان از این وضعیت خفقان نجات پیدا کند تا رسانه‌ها مانند قبل از سقوط دموکراسی به فعالیت‌ها خود ادامه بدهد.»

به اساس آمار مرکز خبرنگاران افغانستان در حال حاضر به شمول رادیو تلویزیون ملی تحت کنترل طالبان، ۱۵ رادیو و سه تلویزیون خصوصی در ولایت خوست فعالیت دارد.

طالبان پیش از این نیز محدودیت‌های مختلفی را بر رسانه‌ها به شمول کابل در سایر ولایات وضع کرده‌اند.

در یک مورد مشابه، ریاست اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان در هلمند در ماه اسد سال جاری به رسانه‌های این ولایت گفته بود که در هیچ برنامه‌ای به شمول اعلانات تجارتی صدای زنان را نشر نکنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *