طالبان از صادرات ۱۰۰ میلیون دالری افغانستان به آسیای‌ میانه خبر داد

وزارت صنعت و تجارت طالبان از صادرات ۱۰۰ میلیون دالری افغانستان به آسیای‌ میانه خبر داده و اعلام کرده‌ است که افغانستان در یک سال گذشته نزدیک به یک‌ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دالر از کشورهای آسیای‌ میانه واردات داشته و به ارزش ۱۰۰ میلیون دالر نیز کالا صادر کرده است.

blank

وزارت صنعت و تجارت طالبان اعلام کرده که افغانستان در یک سال گذشته به ارزش نزدیک به یک‌ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دالر از کشورهای آسیای میانه واردات داشته و به ارزش ۱۰۰ میلیون دالر هم کالا صادر کرده است.

آخوندزاده عبدالسلام جواد؛ سخنگوی وزارت صنعت و تجارت طالبان به طلوع‌نیوز گفته که میوه تازه، میوه خشک و هنگ بخش بزرگ صادرات به آسیای میانه را تشکیل می‌دهند و تلاش می‌شود میزان صادرات و واردات کشور به این کشورها تا حدی متوازن شود.

بر بنیاد آمارهای این وزارت، افغانستان از ترکمنستان ۴۱۷ میلیون دالر واردات و ۱ میلیون دالر صادرات، از ازبکستان به ارزش ۲۱۴ میلیون دالر واردات و ۱۹ میلیون دالر صادرات، از قزاقستان ۱۸۹ میلیون دالر واردات و ۳۲ میلیون دالر صادرات، از تاجیکستان ۲۰ میلیون دالر واردات و ۱۹ میلیون دالر صادرات، از قرقیزستان ۱ میلیون دالر واردات و ۷ میلیون دالر صادرات، از روسیه ۳۱۵ میلیون دالر واردات و ۴ میلیون دالر صادرات داشته است.

او همچنین گفته: «به ارزش ۱۴۸۱ میلیون دالر داد و ستد صورت گرفته که از این میان ۱۳۸۱ میلیون واردات و ۱۰۰ میلیون دالر صادرات است. اکثر اقلام صادراتی ما میوه تازه، میوه خشک، جوس، سنگ تالک، کچالو، پیاز، نباتات طبی و هنگ است.»

شماری از بازرگانان تاکید می‌کنند که در زمینه افزایش صادرات به کشورهای آسیای میانه باید توجه جدی صورت گیرد.

در همین حال، اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری گفته که به منظور گام برداشتن در جهت افزایش صادرات به آسیای میانه، نمایشگاهی تا کم‌تر از یک ماه دیگر در ترکمنستان برگزار می‌شود که بازرگانان افغان نیز در آن شرکت خواهند کرد.

به باور اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری کشور، برگزاری این نمایشگاه برای بازاریابی محصولات افغانستان ارزنده خواهد بود.

جان‌آقا نوید؛ سخنگوی اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری گفته: «هدف از این نمایشگاه این است که بتوانند محصولات افغانستان را برای مردم ترکمنستان و کسانی که در این نمایشگاه شرکت می‌کنند به نمایش بگذارند.»

آمارهای وزارت صنعت و تجارت طالبان نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۳ میلادی تا دو میلیارد دالر صادرات از افغانستان انجام شده که بیش‌ترین صادرات به هند، پاکستان، چین و امارات متحده عربی بوده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *