حشمت‌غنی احمدزی: محب با حقانی پیش از سقوط ۶ بار گفتگو کرد

حشمت‌غنی احمدزی، برادر اشرف‌غنی، ادعا کرده که حمدالله محب؛ مشاور امنیت ملی اشرف‌غنی، با خلیل الرحمن حقانی؛ مقام ارشد شبکه حقانی پیش از سقوط کابل «شش بار» گفتگو کرده بود.

blank

حشمت‌غنی احمدزی، برادر اشرف‌غنی احمدزی، امروز چهارشنبه، ۹ حوت گفته که پیش از سقوط کابل به‌دست طالبان، حمدالله محب؛ مشاور امنیت ملی پیشین با خلیل‌الرحمان حقانی؛ مقام ارشد طالبان در تماس بوده است.

آقای احمدزی گفت که حقانی در گفتگو با او تایید کرده که یک ماه پیش از سقوط کابل «شش بار» با حمدالله محب صحبت کرده بود.

برادر اشرف‌غنی همچنین گفته که حمدالله محب به اعتماد آقای غنی «خیانت» کرده و به مردم افغانستان «دروغ» گفته است.

آقای محب یکی از افراد نزدیک رییس‌ جمهور پیشین افغانستان بود.

او در ۲۴ اسد ۱۴۰۰ با اشرف غنی از کابل فرار کرد و به دنبال آن نیروهای طالبان وارد کابل شدند و ارگ ریاست جمهوری را تصرف کردند.

محب به تازگی در مصاحبه‌ای گفته است که به غیر از او، اشرف غنی و امرالله صالح هم با طالبان تماس داشتند.

آقای محب در این مصاحبه تایید کرده که با خلیل‌الرحمان حقانی در آخرین لحظات سقوط کابل تماس داشته است.

آقای محب گفته در این تماس به خلیل الرحمن حقانی پیشنهاد داده بود که حاضر است با او در میدان وردک یا لوگر دیدار کند؛ اما زمینه آن فراهم نشد.

مشاور امنیت ملی اشرف غنی گفته این «اولین و آخرین» تماس او با خلیل الرحمن حقانی بوده است.

پس از سقوط کابل به دست طالبان، مسعود اندرابی، وزیر داخله پیشین نیز گفت که محب پیش از سقوط کابل با خلیل الرحمن حقانی؛ از اعضای برجسته شبکه حقانی، تماس‌های مداوم داشته است.

آقای اندرابی گفته در حالی که تلاش‌ها برای جلوگیری از ورود طالبان به کابل جریان داشت، محب با حقانی چندین بار تماس گرفت.

در همین حال، حسن عباس؛ استاد دانشگاه دفاع ملی در واشنگتن، در کتاب خود زیر عنوان «بازگشت طالبان» که اخیرا چاپ شد، گفته است که اشرف غنی؛ رییس جمهور پیشین افغانستان، در ساعات آخر سقوط کابل، اطلاعات مهمی را در اختیار سراج‌الدین حقانی قرار داد تا مسیر ورود شبکه حقانی را به کابل هموار کند.

این پژوهشگر پاکستانی پیشتر گفته بود که یک روز پیش از سقوط کابل، حمدالله محب تماسی از خلیل الرحمن حقانی دریافت کرد و او به محب گفت که ارگ را ترک کند و از کابل خارج شود.

به گفته حسن عباس، پس از آن حمدالله محب به اشرف غنی اطلاع داد که باید فورا کابل را ترک کند.

این پژوهشگر پاکستانی افزود که پس از این تماس اشرف غنی گفته بود که نمی‌خواهد ملا عبدالغنی برادر؛ معاون رهبر طالبان، برنده اصلی قدرت باشد و به محب دستور داد که حقانی را برای ورود به کابل راهنمایی کند.

در همین حال، مشاور امنیت ملی دولت غنی در گفتگو با ولی الله ملک‌زی؛ نویسنده و تحلیلگر افغان نیز گفته که از گروه مخالف طالبان در افغانستان موسوم به «جبهه مقاومت» حمایت نمی‌کند؛ زیرا پول و فرماندهی آن دست بیگانگان است.

محب تصریح کرده: «من از هیچ مقاومتی که اسلحه و فرماندهی و نقشه آن در دست بیگانگان باشد، حمایت نمی‌کنم. البته اگر امکانات خودمان را داشته باشیم، قضیه فرق می‌کند.»

او افزوده: «پس از سقوط نظام جمهوریت کشورهای غربی حاضر به پذیرش اشرف غنی نشدند و حتی دولت دهلی که رابطه خوبی با کابل داشت نیز حاضر به پذیرفتن وی نبود.»

محب در توضیح درباره چرایی پناه بردن اشرف غنی به امارات، به‌جای هند یا کشورهای غربی گفت: «سیاست رسمی هند این است که هرکس در کابل قدرت دارد با همان طرف رابطه داشته باشد و ما دیگر در قدرت نبودیم؛ ناروی و سویس هم که کشورهای بی‌طرف به حساب می‌آیند به رییس‌ جمهور جای ندادند. پس به امارات رفت و به آن‌ها پناه برد.»

پس از سقوط کابل به دست طالبان، حشمت غنی احمدزی در دیدار با خلیل حقانی به طالبان بیعت کرد. برادر اشرف غنی پس از فرار آقای غنی از کابل، بارها با او در دبی دیدار کرده است.

خلیل الرحمن حقانی در اداره طالبان وزیر امور مهاجرین این گروه است.

او کاکای سراج‌الدین حقانی است و از اولین فرماندهان نظامی طالبان بود که پس از فرار اشرف غنی وارد کابل شد.

با این حال، جزئیات گفتگو بین دو مقام ارشد حکومت سابق با اعضای شبکه حقانی روشن نیست، اما اطلاعات منتشر شده نشان می‌دهد که دوطرف درباره واگذاری حکومت و تامین امنیت رییس جمهور سابق گفتگو کرده بودند.

آقای محب تاکنون به این اتهامات برادر رییس‌ جمهور سابق واکنشی نداشته است.

اشرف غنی پس از فرار از کابل به امارات متحده عربی رفت و در دبی ساکن شد.

حمدالله محب در مصاحبه تازه خود در مورد اشرف غنی گفته است که اشرف غنی «موی سفید است و تنها زندگی می‌کند.» آقای محب گفته او به این دلیل در ابوظبی زندگی می‌کند و هر هفته یا دو هفته با اشرف غنی دیدار می‌کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *