طالبان از امریکا خواست که دارایی‌های افغانستان را آزاد کند

قلندر عباد؛ وزیر صحت عامه طالبان در نشست سازمان‌های کمک‌رسان در دوحه از امریکا خواست که دارایی بانک مرکزی افغانستان را آزاد کند.

blank

رادیو تلویزیون ملی که تحت کنترل طالبان است گزارش داده است که قلندر عباد؛ وزیر صحت عامه این گروه از امریکا خواسته تا دارایی‌های مسدود شده بانک مرکزی را به‌منظور تقویت نظام صحی در افغانستان آزاد کند.

عباد ادعا کرده است که طالبان این پول را برای رفع چالش‌ها فراراه نظام صحی استفاده خواهند کرد.

او افزوده: «آزادسازی دارایی‌های افغانستان یک گام مثبت در راستای صحت مادران و کودکان، مستقل‌سازی سیستم صحی و معیاری‌سازی خدمات صحی در کشور خواهد بود.»

پس از تسلط طالبان در افغانستان و کاهش کمک‌های جهانی، نظام صحی در کشور با چالش‌های جدی روبه‌رو شده است.

براساس این گزارش، وزیر صحت عامه طالبان همچنین در مورد آوردن اصلاحات در سیستم صحی افغانستان و ارائه خدمات معیاری در روستا‌ها تاکید کرده است.

کاهش هزینه‌های اداری پروژه‌ها در بخش صحت از خواست‌های دیگر این مقام طالبان از کشورهای کمک‌کننده است.

این در حالی است که پس از سقوط افغانستان به دست طالبان، بیش از ۹ میلیارد دالر دارایی کشور در بانک‌های اروپا و امریکا منجمد شد.

پس از تشدید بحران اقتصادی در افغانستان، امریکا یک صندوق امانی را در سویس ایجاد و سه‌ونیم میلیارد دالر از ذخایر ارزی کشور را به این صندوق منتقل کرد.

طالبان در حالی خواستار آزادسازی این دارایی‌ها می‌شوند که ماه گذشته شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان با ابراز نگرانی از نحوه فعالیت و سوءاستفاده‌ از ذخایر ارزی افغانستان در صندوق امانی گفته بود که این صندوق طالبان را «فربه» می‌کند.

این شورا ذخایر ارزی افغانستان را متعلق به مردم دانسته و تاکید کرده است که دارایی‌های کشور نباید برای «فربه کردن یک گروه افراطی با رویکرد تروریستی» مصرف شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *