گوترش: داعش در افغانستان برای دستیابی به سلاح‌های امریکایی تلاش می‌کند

آنتونیو گوترش؛ دبیر کل سازمان ملل متحد نسبت به استفاده سلاح‌های امریکایی توسط داعش هشدار داده و اعلام کرده است که این گروه در تلاش دستیابی به سلاح‌های امریکایی در افغانستان است.

 

blank

در ادامه نگرانی‌ها از امکان دسترسی و استفاده داعش از سلاح‌های به جا مانده امریکا در افغانستان، آنتونیو گوترش؛ دبیر کل سازمان ملل متحد در تازه‌ترین گزارش خود در مورد تهدیدهای داعش گفته که این گروه در تلاش دستیابی به سلاح‌های باقی مانده امریکایی در افغانستان است.

دیلی‌اکسلزیور، به نقل از آنتونیو گوترش؛ دبیرکل سازمان ملل متحد گزارش داده است که داعش در تلاش است تا سلاح‌های امریکایی را از انبارهای طالبان پاکستانی «تی‌تی‌پی» به دست آورد.

در این گزارش آمده که کشورهای عضو سازمان ملل نسبت به گسترش تسلیحات در افغانستان، شرق میانه و افریقا و همچنین استفاده داعش از هواپیماهای بی‌سرنشین و بمب‌های دست‌ساز نگران هستند.

در این گزارش همچنین آمده که این کشورها نسبت به تجهیزات نظامی امریکایی که پس از ترک افغانستان در اختیار طالبان قرار گرفته بیشتر نگران‌اند.

بربنیاد این گزارش، شاخه خراسان داعش به‌دنبال چنین سلاح‌ها از تی‌تی‌پی است که رابطه نزدیکی با طالبان دارد.

داعش بزرگ‌ترین تهدید برای افغانستان و منطقه خوانده می‌شود.

براساس این گزارش، ثناالله غفاری؛ رهبر شاخه خراسان داعش هنوز زنده است و احتمالا هنگام خروج از مرکز آموزشی جماعت‌الاحرار در کنر هدف قرار گرفته و زخمی شده‌است.

گزارش تصریح کرده که داعش با استفاده از نارضایتی‌های ناشی از محدودیت‌های طالبان علیه اعضای جنبش اسلامی ترکستان شرقی، توانسته است که اعضای این گروه را در افغانستان جذب کند.

در این گزارش همچنین آمده که اخیرا چندین فرمانده جماعت انصارالله در ولایت‌های ننگرهار و کنر نیز به صفوف داعش پیوسته‌اند.

گزارش خاطرنشان کرده که استخدام افغان‌ها در صفوف داعش افزایش یافته و این گروه از آنان در عملیات استفاده می‌کند.

گفته می‌شود که این گزارش توسط تیم تحلیلی پشتیبانی و نظارت بر تحریم‌ها بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل در مورد داعش، القاعده، طالبان و افراد و نهادهای مرتبط به آنان تهیه شده است.

بربنیاد این گزارش، داعش در حال حاضر نزدیک به چهار هزار جنگجو در افغانستان دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *