طالبان به بیش از ۵۰۰ شرکت مجوز استخراج زمرد پنجشیر را داده‌اند

وزارت معادن طالبان اعلام کرده‌ است که این گروه تاکنون به ۵۵۰ شرکت برای استخراج زمرد پنجشیر مجوز داده‌اند.

blank

وزارت معادن طالبان، روز یک‌شنبه، ۱۳ حوت اعلام کرد تاکنون به ۵۵۰ شرکت برای استخراج معادن زمرد پنجشیر مجوز داده است.

این وزارت همچنین گفته که ۱۷۰۰ معدن زمرد در پنجشیر ثبت شده است.

رادیوی ملی افغانستان که تحت کنترل طالبان است نیز به نقل از همایون افغان؛ سخنگوی وزارت معادن طالبان گزارش داده که زمرد پنجشیر پیش از تسلط طالبان بر افغانستان به گونه «غیرقانونی» استخراج می‌شد.

به گزارش این رسانه، او گفته: «زمرد پنجشیر قبل از حاکمیت امارت اسلامی به گونه غیرقانونی استخراج و قاچاق می‌شد، اما پس از حاکمیت طالبان جلو استخراج غیرقانونی گرفته شده است.»

سخنگوی وزارت معادن طالبان همچنین افزوده همه محلاتی که در آن معدن وجود دارند، بررسی و تثبیت شده‌اند. او افزود همه زمرد استخراج شده از طریق مزایده «آزاد» به فروش می‌رسد.

سخنگوی وزارت معادن طالبان گفته که در ۱۴ مورد مزایده، ۴۷ هزار قیراط زمرد به ارزش ۳۰ میلیون و ۵۳۳ هزار دالر امریکایی فروخته شده که ۱۰ درصد آن سهم طالبان است.

به گفته آقای افغان، این وزارت به هیچ‌ کس اجازه نمی‌دهد معادن افغانستان را به گونه «غیرقانونی» استخراج کند.

او تاکید کرده: «ما به استخراج قانونی و اصولی تمام معادن افغانستان متعهد هستیم و به هیچ‌کسی اجازه استخراج خودسرانه و غیرقانونی را نمی‌دهیم.»

در همین حال، طالبان ادعا کرده‌اند که استخراج معادن را از راه‌های دواطلبی به بخش خصوصی واگذار می‌کنند، اما به دلیل محدودیت دسترسی به اطلاعات در مورد چگونگی قرارداد استخراج این معادن وجود ندارد.

استخراج و فروش معادن افغانستان با انتقاد تند مقام‌های دولت پیشین افغانستان مواجه شده است؛ چنانکه اشرف غنی؛ رییس‌ جمهور سابق افغانستان گفته استخراج معادن توسط طالبان مشروعیت ندارد و معلوم نیست درآمد آن به کجا می‌رود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *