بریتانیا به گروه ارکستر افغانستان ویزا می‌دهد

وزارت داخله بریتانیا با صدور ویزا برای گروه ارکستر جوانان افغانستان موافقت کرده است.

blank

وزارت داخله‌ بریتانیا با صدور ویزا برای گروه ارکستر جوانان افغانستان مقیم پرتگال موافقت کرد.

این وزارت در ابتدا درخواست ویزای برای این گروه را رد کرده بود، اما پس از انتقادها این تصمیم را لغو کرد.

گاردین گزارش داده که سخنگوی وزارت داخله‌ بریتانیا پس از موافقت با ویزا گفته: «موسیقی‌دانان و نوازندگان بخش ارزشمند و مهم از فرهنگ بریتانیا هستند.»

او افزوده: «برنامه‌ها باید بر اساس شایستگی‌های فردی و مطابق با قوانین مهاجرت در نظر گرفته شوند و این وظیفه‌ متقاضیان است که نشان دهند این قوانین را رعایت می‌کنند.»

گروه ارکستر جوانان افغانستان متشکل از ۴۷ نوازنده‌ بین ۱۴ تا ۲۲ سال است و اولین اجرای آن‌ها روز پنج‌شنبه در تالار ملکه الیزابت در لندن خواهد بود.

این گروه مجموعه‌ای از موسیقی کلاسیک افغانستان، جنوب آسیا و غرب را تحت عنوان «شکست سکوت» برای اجرا در مرکز ساوت بانک در لندن، سالن تانگ در لیورپول، استولرهال در منچستر و تالار شهر بیرمنگام آماده کرده است.

این جوانان شاگردان انستیتوت موسیقی افغانستان هستند که پس از تسلط طالبان در آگست ۲۰۲۱ مجبور به ترک کشور شده‌ و به پرتگال رفته‌اند. در حال حاضر انستیتوت موسیقی افغانستان در پرتگال فعالیت دارد.

گروه ارکستر جوانان اخیرا در شورای حقوق بشر سازمان ملل در جنوا نیز برنامه اجرا کرده است.

این گروه می‌گوید که می‌خواهد از طریق اجرای موسیقی آپارتاید جنسیتی علیه زنان افغانستان و محرومیت مردم این کشور از حقوق شان را به گوش جهان برساند.

احمد سرمست؛ مدیر ارکستر و رییس انستیتوت موسیقی افغانستان گفته: «هدف اصلی ارکستر تنها به اشتراک‌گذاشتن موسیقی در تبعید افغانستان در شرایطی که ممنوع و سرکوب شده، نیست، بلکه هدفش دستیابی به دیپلماسی فرهنگی، مردم به مردم، در سراسر جهان است.»

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *