ایران از افزایش ۲۰ درصدی تولید مواد مخدر در افغانستان خبر داد

اسکندر مومنی؛ رییس ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران از افزایش ۲۰ درصدی تولید مواد مخدر صنعتی به‌ویژه «متامفتامین و شیشه» طی ۱۰ ماه گذشته در افغانستان خبر داده است.

blank

اسکندر مومنی؛ رییس ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران امروز سه‌شنبه، ۱۵ حوت به خبرگزاری ایسنا گفته که ایران تاکنون نشانه‌هایی از کاهش کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان را مشاهده نکرده است.

او همچنین گفته که مقام‌های طالبان در سفری به این کشور از کاهش تولید و کشت مواد مخدر در کشور خبر داده‌ و گفته‌اند: «در حال حاضر مواد مخدر در انبارهاست و با به اتمام رسیدن انبارها، شاید ورود مواد مخدر به میزان ۹۰ درصد کاهش یابد.»

در همین حال، رییس ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران تاکید کرده: «نباید این‌گونه باشد که مواد مخدر سنتی کاهش یابد و از سوی دیگر مواد صنعتی افزایش پیدا کند، مبارزه با مواد مخدر در داخل افغانستان باید در خصوص همه انواع آن باشد.»

طالبان در دو سال اخیر بارها ادعا کرده‌اند که کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر در کشور کاهش چشم‌گیر یافته است. این گروه از کاهش کشت مواد مخدر به‌عنوان یکی از دستاوردهای خود یاد می‌کند.

مقام‌های ایرانی گفته‌اند که ادعای طالبان مبنی بر کاهش مواد مخدر را نمی‌پذیرند و مواد مخدر صنعتی در افغانستان زنگ خطری برای آن کشور و تمام دنیا است.

در همین حال، سازمان ملل متحد نیز گفته که قاچاق مواد مخدر صنعتی از افغانستان به سرعت در حال گسترش است و بازار جهانی مواد را تغییر می‌دهد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *