«اعتراض شدید» طالبان به گزارش سازمان ملل درباره افغانستان

وزارت خارجه طالبان به محتوای سخنرانی رزا اوتونبایوا؛ رییس یوناما در شورای امنیت سازمان ملل متحد شدیدا اعتراض کرده و آن را «بی‌اساس» خواند.

blank

وزارت خارجه طالبان، امروز شنبه، ۱۹ حوت، با نشر بیانیه‌ای گفته است که این گروه به «معرفی افغانستان به عنوان منبع بالقوه خطر به سایر کشورها» اعتراض شدید دارد.

در بیانیه وزارت خارجه طالبان محتوای سخنرانی رزا اوتونبایوا؛ رییس یوناما و نماینده دبیرکل ملل متحد در افغانستان «ادعاهای بی‌اساس» خوانده شده است.

طالبان گفته که سازمان ملل متحد «به جای سطحیت و جانبداری در گزارش‌ها و رفتار خویش، از دقت و بی‌طرفی کار گیرد.»

در بیانیه وزارت خارجه طالبان آمده که این گروه متعهد به تعامل سازنده و هدفمند برای تحقق منافع مشترک و دریافت پاسخ به نگرانی‌های مشترک در هر زمان و مکان در چارچوب دین اسلام، استقلال و منافع افغانستان با همه کشورهای جهان در کنار سازمان ملل متحد است.

این در حالی است که رییس یوناما اخیرا در سخنرانی خود در شورای امنیت سازمان ملل، افغانستان را چالشی برای جامعه بین‌المللی و منبع بی‌ثباتی دانست.

او گفته بود که تروریزم از این کشور به دیگر نقاط جهان صادر شده است.

خانم اوتونبایوا همچنین گفت که حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان منبع نگرانی‌ کشورهای منطقه و فرامنطقه است.

او گفت که این نگرانی‌ها تنها درباره حضور داعش در افغانستان نیست، بلکه به گفته اوتونبایوا، حضور تحریک طالبان پاکستانی در افغانستان هم یک نگرانی بزرگ برای پاکستان است که در ماه‌های گذشته شاهد اقدامات تروریستی بوده است.

وزارت خارجه طالبان اما گفته: «ميكانیزم غيرعلمی تهیه گزارش و پرداختن به موضوعات خارج از مأموریت مانند اختلافات داخلی در قبال ممنوعيت مواد مخدر، رنگ دادن قومی به حوادث و موضوعات تلاش‌ها براى انفاذ نظم عامه و اجراى قانون را نقض حقوق بشر و اقدامات خودسرانه نامیدن استدلال به ادعاهای بی‌اساس منابع مجهول و گزارش‌های نادرست قبلی به جای استناد بر واقعیت‌های عينى و ارقام قابل تأييد، معرفی افغانستان به عنوان کشوری در حال جنگ با تعبیر منحرف از معلومات خودساخته و حوادث جنایی منفرد و بدین‌گونه پخش فضای ترس و معرفی افغانستان به عنوان منبع بالقوه خطر به سایر کشورها تحت تأثير روايت بی‌اساس سیاسی چند کشور مشخص این گزارش‌ها و سایر گزارش‌های سازمان ملل شامل اعتراض شديد دارد.»

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *