چهارمین همایش بین‌المللی «دیپلماسی نوروز» در تهران برگزار شد

انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان از برگزاری چهارمین همایش بین‌المللی دیپلماسی نوروز با حضور ۱۵ کشور در تهران پایتخت ایران خبر داد.

blank

انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان اعلام کرده است که چهارمین همایش بین‌المللی دیپلماسی نوروز و مراسم اهدای نشان نوروز با حضور ۱۵ کشور در تهران برگزار شده است.

‏چهارمین همایش بین‌المللی دیپلماسی نوروز و مراسم اهدای نشان نوروز با حضور مهمانانی از ۱۵ کشور در کوشک باغ هنر در تهران برگزار شد.

این همایش به همکاری عده‌ای از نهادهای فرهنگی حوزه نوروز از جمله رادیو نوروز، انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان و سایر نهادهای فعال در نوروزستان، با حضور دیپلمات‌های ارشد و نمایندگان کشورهای مختلف، همچنین فعالین فرهنگی از کشورهای حوزه تمدنی نوروز، به ویژه افغانستان و ایران، برگزار شده است.

در این همایش، سفره‌ هفت‌سین، هفت‌میوه، اجرای قطعات موسیقی سنتی و فرهنگ‌ مردم مناطق مختلف، از جمله افغانستان، تاجیکستان و ترکمنستان، به نمایش درآمدند.

اختتامیه این مراسم نیز با مراسم اهدای نشان نوروز همراه بود.

دکتر عابد اکبری؛ دبیر این همایش گفت: «نوروز، نماد نو شدن، پاکیزگی و زدودن ناپاکی است.»

او افزود: «نوروز نماد فزونی، روشنی و مهر است و کردار مردمان حوزه تمدنی نوروز در طول سالیان در حقیقت پاک کردن جامه‌ی جان و افروختن مهربانی در روزگاری است که مهر و دوستی در حال رنگ باختن است.»

اکبری گفت: «نوروز صرفا یک تاریخ و زمانی برای جشن و پایکوبی نیست، بلکه تلاقی تاریخ و جغرافیا در یک‌گفتمان است، گفتمان صلح و دوستی و مهرورزی که بسیاری از مردمان جهان در گوشه گوشه گیتی دل در گرو آن دارند.»

میرجلال‌الدین کزازی؛ شاعر و یکی از دریافت‌کنندگان نشان نوروز در این مراسم، گفت: «ما صدها و هزاران نماد داریم که هر کدام از آن‌ها بخشی از فرهنگ، منش و تاریخ حوزه‌ی نوروز را به نمود می‌آورند، اما می‌توان نوروز را سنجه فرهنگ نوروزستان دانست.»

سید عباس عراقچی؛ دبیر شورای راهبردی روابط خارجی ایران، نیز گفت: «مردم ما هر کجا رفته اند، نوروز را با خود برده اند و این جشن را در آنجا جا انداخته و نهادینه کرده‌اند.»

او با تاکید بر اینکه حدود ۲۰ کشور جشن نوروز را برگزار می‌کنند، اظهار کرد که ویژگی‌های فرهنگی نوروز می‌توانند عرصه مناسبی برای همگرایی در حوزه تمدنی نوروزستان باشد.

در همین حال، سفیر هند نیز در این برنامه به زبان فارسی سخن گفته و چگونگی تجلیل از نوروز در دهلی را توضیح داد. رودرا گاوراو شرست گفت: جشن نوروزی که امروز برگزار می‌کنیم در هند هم خیلی مهم است و جمعیت پارسی زبان که از گذشته وارد کشور هند شده‌اند، برای مردم کشور ما قابل احترام و عزیز هستند.»

شرست افزوده که جشن آمدن بهار با نام‌های مختلف در استان‌های مختلف هندوستان نیز برگزار می‌شود که یکی از آنها، برپایی جشن رنگ‌بازی با آمدن بهار در این کشور است.

برگزیدگان امسال برای دریافت نشان نوروز، شال‌های ابریشمی – دست بافت بانوان هرات – را نیز به عنوان هدیه از سوی انستیتوت مطالعات استراتیژیک افغانستان و رادیو نوروز دریافت کردند.

نشان نوروز امسال به نمایند‌ه‌ افغانستان، آقای سید عسکر موسوی اهدا شد.

این در حالی است که پس از روی کار آمدن طالبان در افغانستان، مراسم جشن نوروز از سوی این گروه ممنوع اعلام شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *